Recensie: Lang leve chocola! RECENSIE

De twaalfjarige Petra zit in de brugklas, maar heeft het hier niet naar haar zin. Huiswerk, klasgenoten en dan ook nog die vervelende docenten. Thuis heeft ze gelukkig haar pleegbroertje Wouter, hij helpt haar met haar huiswerk. Maar zijn eigen werk op school vindt hij veel te makkelijk, dat klopt toch niet? Samen gaan ze op onderzoek uit. Dan heb je ook nog haar vrienden en familie, die willen maar niet normaal doen. En die vreemde man in het park die ze steeds tegenkomt, dat is toch geen stalker?

Petra houdt nu al een paar jaar een dagboek bij waar ze al haar verhalen over haar leven als brugpieper, haar pleegbroertje, gekke vader en leuke jongens in kwijt kan. Ze is een brutaal en en probeert langzaam op de goede manier volwassen te worden. Zo stelt ze allemaal vragen in haar dagboek, kan je dit doen, is het raar als ik dit denk. Petra schrijft heel oprecht en eerlijk zoals elke puber zou doen als ze haar hart uitstort bij haar dagboek. Dit leest heel fijn, het is alsof een vriendin je vertelt hoe zij het meemaakt, zodat jij er weer wat van kan leren.

Joke Janssen geeft je een hilarische blik op het leven van een puber. Ze heeft het boek Lang leve chocola! geschreven met een vlotte pen, in de stijl van een twaalfjarige van deze tijd, met hippe en moderne problemen. Petra vertelt op een eerlijke manier waar ze allemaal mee worstelt, maar maakt ook veel grappen over zichzelf. Dit zorgt ervoor dat je vaak hardop zit te lachen tijdens het lezen. De leuke woordgrapjes en rare zinnen maken het boek leuk en apart tegelijkertijd. Het boek deed mij terugdenken aan de tijd dat ik nog zo over problemen kon denken, zoals tieners dat doen. Hierdoor weet ik dat kinderen zichzelf er ook zeker in zullen herkennen en nog meer kunnen genieten van het boek.

Het minpuntje aan het boek is dat het vrij voorspelbaar is, een niet heel origineel verhaal heeft en het lijkt op de voorgaande delen uit de reeks. Dit is jammer, maar houdt niet tegen dat Lang leve chocola! ontzettend aantrekkelijk blijft om te lezen. En Joke Janssen brengt veel thema's naar voren, waar je iets van kan leren; zoals hoogbegaafdheid, verliefd worden en een band opbouwen met je vader.

Dit is het derde dagboek van Petra waarin ze opnieuw met veel humor schrijft over haar eigen avonturen. Je kan het boek ook los lezen van de andere dagboeken. Als tiener zal je jezelf er erg in herkennen en kan je nog wat van haar leren; hoe ze haar problemen oplost en verergert. Het is een heerlijk, brutaal en eerlijk boek, waar je vlot met een lach doorheen gaat.

Lang leve chocola!

1  2  3  4  5

Petra (bijna 13) heeft moeite om haar draai te vinden in de brugklas. Gelukkig heeft ze Wouter. Haar achtjarige pleegbroertje helpt haar met al haar huiswerk. Maar als Wouter Petra's huiswerk snapt, is zijn eigen schoolwerk dan niet te simpel? Inderdaad, Wouter verveelt zich te pletter bij die slome meester Lucas. Petra besluit Wouter te helpen, met desastreuze gevolgen ... En wie is die man in het park? Is dat een stalker? En waarom kan Petra's vader nou nooit eens een keertje normaal doen? Trouwens, de rest van Petra's familie én haar vriendinnen zouden ook best wat normaler kunnen doen ...

Het derde (maar los te lezen) dagboek van Petra biedt een realistische én hilarische kijk op schoolproblemen, verliefdheid, ouders, hoogbegaafdheid, stalkers en chocola. Lezers vanaf 12 jaar zullen smullen van dit goudeerlijke, lieve, brutale boek.

'Eigenlijk is dit een boek dat volwassenen zouden moeten lezen om inzicht te krijgen in een kinderziel. (...) Een meisjesroman. Maar dan met een tikje meer.' Leestafel.info over Lang leve familie