Recensie: Uitgerekend wij RECENSIE

Uitgerekend wij is het tweede boek van de Duitse romanschrijfster Monika Peetz. Ze brak door met de roman De Dinsdagvrouwen en schrijft tevens scenario's voor verschillende tv-producties.

Uitgerekend wij gaat over Tom. Tom is een typische wiskundenerd die eerder vertrouwt op berekeningen dan iets wat zijn drie zussen hem aanraden. Hij gaat op zoek naar een vriendin en laat zich door een op algoritmen gebaseerde datingsite de ideale partner voor hem berekenen. Dat blijkt Lisa te zijn. Maar in plaats van Lisa verschijnt haar moeder op de eerste date, die een leuke man voor haar dochter zoekt. Tom wil er niets van weten en probeert Lisa uit zijn hoofd te zetten. Totdat ze beide op dezelfde baan hebben gesolliciteerd. Zouden de berekeningen dan toch kloppen?

De cover van Uitgerekend wij spreekt direct aan. Een vrolijke blauwe lucht met één enkel wolkje en twee sokken, overduidelijk van een man en een vrouw.  Maar na het lezen van de achterflap, lijkt de vergelijking met The Rosie Project van Graeme Simsion onvermijdelijk. Natuurlijk ligt er op het verhaal van een typische nerd die volgens zijn eigen structuur op zoek gaat naar de liefde geen patent en dus staan we open voor een nieuw verhaal en een nieuwe hoofdpersonage om in ons hart te sluiten.

Ondanks dat de schrijfstijl prettig is, duurt het even om in het verhaal te komen. De zinnen lezen prettig, zijn niet te lang en er worden ingewikkelde zinsconstructies gebruikt. Toch kost het moeite om het boek niet telkens weg te leggen en verlangend naar de boekenkast met andere ongeduldige boeken te kijken. Tom is een personage die behoorlijk vlak blijft; zijn verlangen naar een partner is herkenbaar maar over zijn diepste verlangen, twijfels en angsten wordt weinig blootgelegd. Enkel de scene met zijn teleurstellende vader weet een beetje te raken. Ook wordt het niet echt zichtbaar waarom hij Lisa zo geweldig vindt; haar personage blijft wat tam en hier en daar zelfs onvriendelijk. Het verhaal blijft daardoor wat aan de oppervlakte voortkabbelen wat niet uitnodigt om verder te lezen.

Pas halverwege het verhaal trekt Monika Peetz de aandacht met haar verfijnde humor die gebeurtenis op gebeurtenis uit de hand laat lopen waardoor Tom in steeds meer bizarre situaties terecht komt.  En dan wordt het aantrekkelijk om door te lezen! De originaliteit van de verloop van het verhaal scoort weer punten en het laatste deel lezen we dan ook vlot uit. Het einde is ietwat onbevredigend maar toch leuk gevonden.

Helaas voor Monika Peetz heeft Graeme Simsion inderdaad geen patent, maar hij heeft de lat wel erg hoog gelegd als het gaat om wiskundige nerds op zoek naar de liefde en het lijkt haast onmogelijk om de vergelijking niet te blijven maken. En dan trekt Uitgerekend wij helaas toch aan het kortste eind. Het boek is vermakelijk, prettig geschreven en bevat leuke humor maar het heeft me niet weten te pakken en blijft op de oppervlakte dobberen. Een gemiste kans of gewoon te vroeg na The Rosie Project?

Uitgerekend wij

1  2  3  4  5

Met Uitgerekend wij schreef Monika Peetz een geestige romantische komedie over de onverwachte verwikkelingen tijdens de zoektocht naar ware liefde. Monika Peetz schreef eerder drie romans over de Dinsdagvrouwen. Voor de lezers van Het Rosie-project is er nu Uitgerekend wij. Tom is een 29-jarige wiskundenerd en op zoek naar een geschikte vrouw. Hij heeft uitgerekend dat er in zijn woonplaats, Berlijn, precies zes vrouwen zijn die aan zijn criteria voldoen. Om zijn zoektocht te vergemakkelijken schrijft hij zich in op een datingsite: wiskundige algoritmes hebben hem tot dan toe nog nooit teleurgesteld. De datingsite vindt Lisa voor hem. Op de date verschijnt alleen niet de beloofde vrouw. Lisa leert hij per toeval ergens anders kennen: ze blijken beiden op dezelfde baan te hebben gesolliciteerd. Door goedbedoeld advies van zijn zwager verliest Tom langzamerhand zijn grip op de situatie. Zou hij het hart van Lisa kunnen veroveren?