Recensie: Graaf van Moskou RECENSIE

Graaf Alexander Rostov wordt veroordeeld tot levenslang huisarrest in het hotel Metropol. Wat doet een dergelijk besluit met een man?

Graaf in Moskou is een dik boek waar weinig in gebeurt en desondanks toch de moeite waard is om te lezen. Dit ligt volledig aan de schrijfstijl van Amor Towles. Beeldrijk, gedetailleerd en steeds consequent in het woordgebruik. Dat kan ouderwets aanvoelen door het trage ritme in de zinnen, maar voor een liefhebber is dit om van te smullen. Towles maakt immers nooit de fout om aan mooischrijverij te doen, enkel en alleen om aan te tonen dat hij het kan. Integendeel, zijn combinaties zorgen voor een bijna filmisch ervaren van het verhaal waarbij je op reis gaat doorheen de geschiedenis van Rusland, gezien vanuit de ogen van het hoofdpersonage. Dit wordt ook duidelijk aangegeven via de titels die steeds het jaartal zijn waarin het stukje verhaal zich afspeelt; Verder is het boek verdeeld in verscheidene boeken met af en toe een addendum dat werkt als een nagedachte.

Met graaf Alexander Rostov zet Amor Towles bovendien een intrigerend personage neer. Niet alleen is het fijn om mee te gaan in het beschaafde denken van een echte heer, ook diens interpretaties van de hotelgasten zijn uitermate interessant. De setting van het hotel en het bijhorende huisarrest is verfrissend en ook graaf Rostov's interactie met de hotelgasten is erg aangenaam. Het zorgt voor een kabbelend verhaal waarbij gebeurtenissen ondergeschikt zijn aan gedachten. Met de komst van een nieuw personage tegen het einde toe, verschuift deze verdeling waardoor het verhaal ineens in een stroomversnelling lijkt terecht te komen. Het brengt een element van spanning in het verhaal met een passend einde.

Graaf in Moskou van Amor Towles heeft met recht en rede prachtige recensies gekregen van diverse toonaangevende instanties. In plaats van te kiezen voor een gemakkelijk te lezen en eenvoudig opgesteld verhaal, krijg je als lezer diverse uitdagingen voor de kiezen. Dit zowel op gebied van woordenschat en zinsconstructie als het opvolgen van de vele ontmoetingen als de dieper liggende ontwikkelingen van Rusland die zich afspelen buiten het hotel. Een zeer welkome afwisseling van het rechttoe rechtaan verhaal. Vier meer dan welverdiende hartjes voor dit fijne boek.

Graaf in Moskou

Amor Towles

1 februari 2017

ISBN 9789029510417
    Uitgever Arbeiderspers
    464 pagina's

Arbeiderspers

1  2  3  4  5

Dertig jaar huisarrest in een hotel in postrevolutionair Moskou

In het postrevolutionaire Moskou van 1922 wordt de eigenzinnige graaf Alexander Rostov veroordeeld tot een levenslang huisarrest in het luxueuze Hotel Metropol. Terwijl hij op zijn benauwende zolderkamer zit in plaats van in een weelderige suite, ontvouwen zich buiten de deuren van het hotel enkele van de meest tumultueuze decennia in de Russische geschiedenis.
    Vanaf het moment waarop Rostov de achtjarige Nina Koelikova leert kennen, ontdekt hij dat zijn nieuwe wereld veel minder beperkt is dan hij in eerste instantie dacht. Ze verkennen samen alle geheime gangen en krochten van het hotel, en er ontstaat een hechte band.