Recensie: Het Virus RECENSIE

“Een virus bedreigt de mensheid met uitsterven. Lukt het Kate dat te voorkomen?”

Nadat dokter Kate Warner en Clocktower-analist David Vale uit elkaar zijn geraakt tijdens een verkenning in Antarctica, proberen ze beiden op hun eigen manier het uitsterven van de mensheid door de Atlantis-pest tegen te gaan. Het virus verspreidt zich ongekend snel en in sommige steden is al 34 procent van de bevolking gestorven aan deze gemuteerde vorm van pest. Zullen Kate en David elkaar op tijd terugvinden en in staat zijn een einde te maken aan deze massadood?

Het Virus is deel twee in de Atlantis-trilogie en is absoluut niet te lezen zonder accurate kennis over deel één. Het verhaal begint waar De Oorsprong is geëindigd en het loopt over de gehele linie naadloos in elkaar over. Er worden veel lastige termen gebruikt die je eerder tegen bent gekomen in deel één, wat de reden is dat ze niet opnieuw uitgelegd worden in deel twee. Mocht je deel één pas hebben gelezen dan is het verhaal redelijk te volgen, maar als het al een maand of drie geleden is, is het zeker slim om nog een paar samenvattingen door te lezen.

Net zoals Riddle’s eerdere werk, zit Het Virus heel ingewikkeld in elkaar. Nieuwe hoofdstukken worden niet gebaseerd op wisseling van point of view, wat je van veel schrijvers gewend bent, maar op wisseling van plaats en tijdstip. Dat maakt het extra belangrijk om de titel van het hoofdstuk goed te lezen en voor jezelf na te gaan wat daar ook al weer aan de hand was, anders is het niet meer te volgen en ga je gebeurtenissen door elkaar halen. Voor dergelijke verwarring is geen ruimte in dit boek; Riddle benut elke zin door geen overbodige details te vertellen en gelijk ter zake te komen.

Een van de mooiste dingen aan de schrijfstijl van A.G. Riddle is zijn gevoel voor het combineren van verschillende vakgebieden en feiten. Eigenlijk was dit verhaal net een vakoverschrijdend theorieschrift waarin de mogelijke verklaring voor het ontstaan van de mens en aarde wordt beschreven, met een science fiction tintje. Bij het ontcijferen van het raadsel dat Kate van haar adoptievader kreeg, werden er verschillende invalshoeken benaderd. Eerst keken de drie wetenschappers er - elk vanuit hun eigen vakgebied - naar. Samen hebben zij kennis over genen die hersenafwijkingen veroorzaken, evolutie en autisme, maar alsnog konden ze het raadsel niet oplossen zonder de hulp van David met zijn historische kennis. Bij elk van deze invalshoeken wordt een uitgebreide toelichting gegeven die je eveneens geen onnodige details biedt, maar alleen datgene vertelt wat je nodig hebt om het verhaal beter te begrijpen. Zo is het naast een heel spannend verhaal boordevol actie, ook nog eens super leerzaam.

De snelheid waarmee het verhaal wordt verteld is enerzijds heel fijn, omdat je het ervaart als een echte pageturner en geen langdradige dialogen leest. Anderzijds krijg je erg weinig tijd om de nieuwe theorieën, gebeurtenissen en data te verwerken. Dit is dan ook het enige puntje van kritiek dat er te vinden is: mocht de lezer wat meer ademruimte hebben gekregen, dan was dit verhaal echt vijf sterren waard geweest.

Kortom, Het Virus is absoluut een aanrader voor degenen die van gecompliceerde samenzweringen houden, weergegeven in een boek dat je veel vertelt over de geschiedenis van de mens en de genetische processen. Wel moet je je hoofd er goed bij houden om alle acties te kunnen verwerken en bijhouden. Dit is de ervaring echter helemaal waard. Indien je nieuwsgierig bent naar welke feiten waar zijn en wat verzonnen is, dan is de website van de schrijver met toelichting tot de feiten een leuk extraatje.

Atlantis 2 - Het virus

1  2  3  4  5

Dokter Kate Warner komt in Marbella tot de gruwelijke conclusie dat de mensheid op het punt van uitsterven staat. Een virus slaat ongekend hard om zich heen. Bijna een miljard mensen zijn er al aan overleden. De laatste hoop is gevestigd op een geneesmiddel. Alleen Kate heeft de sleutel om dit virus het hoofd te bieden.

Op Malta wordt een stenen sarcofaag ontdekt uit een prehistorische tijd. Deze schat van Atlantis kan de mensheid redden. Of de ondergang betekenen...