Recensie: Liefde in Pangea RECENSIE

Tessa de Loo heeft al flink wat grote titels op haar naam staan, zoals De TweelingHet Rookoffer en De Meisjes van de Suikerfabriek. Hoe moeilijk dit succes te evenaren is, blijkt uit haar nieuwe roman, getiteld Liefde in Pangea. De term Pangea verwijst hierbij naar de prehistorie, ongeveer 250 miljoen jaar geleden. Nog voordat de aardschollen begonnen te verschuiven, bestond er één groot continent, omgeven door zee. Er wordt gesuggereerd dat het leven toen veel beter was, waarschijnlijk omdat de mens er toen nog niet was. Dit idee is ook terug te vinden in het nieuwe boek van Tessa de Loo.

In Liefde in Pangea besluit Fidel Hulshof op een dag te spijbelen en komt in aanraking met een mooi, maar getroubleerd meisje. Vanaf het moment dat er een prille liefde ontstaat, lijkt er iets niet helemaal te kloppen met Sacha. Dit wordt duidelijk wanneer zij tijdens een schoolreisje naar Rome zelfmoord pleegt. Jaren later wordt Fidel uitgenodigd voor een schoolreünie en komt in aanraking met de familie van Sacha. Op geheel eigen wijze verwerkt Fidel, in zijn zoektocht naar antwoorden, eindelijk wat er jaren geleden gebeurd is.

Heel het verhaal staat in het teken van de kameleon, zoals de voorkant van het boek en de gekozen kleuren wel doen vermoeden. Fidel is bioloog en doet hierbij onderzoek naar de invloed van de mens op de kameleon. De schrijfster trekt hierbij op mooie wijze een link tussen het gedrag van de kameleon en de mensen in de omgeving van Fidel. Hiermee laat ze zien dat wij toch niet zo ver van een dier afstaan, al denken wij af en toe graag van wel. De Loo geeft hierbij zichzelf de gelegenheid om kritiek te geven op de (nadelige) invloed van de mens op de natuur, door onderhuidse toespelingen via het onderzoek van Fidel.

Fidel leer je in het boek vooral kennen door zijn onderzoek en zijn zelfreflectie in antwoord op de jeugdherinneringen. Wel kun je je tijdens het lezen vragen stellen bij de reacties van Fidel. Waarom blijf je bij een vrouw, die je zo behandeld? Sacha wordt neergezet als een complexe en mysterieuze persoonlijkheid. Soms iets te mysterieus, waardoor haar persoon wat vlak blijft en soms in clichés dreigt te vervallen, bijvoorbeeld die van drama queen.

De vormgeving van het boek is mooi gekozen. Ook word je gelijk het verhaal in getrokken doordat het verhaal begint met een dramatische zelfmoord. Door af te wisselen tussen heden en verleden, krijgt de lezer steeds meer een beeld van wat er nu eigenlijk gebeurd is. Hierbij blijft er ruimte voor speculatie. De Loo geeft namelijk niet letterlijk aan wat er gebeurd is, maar stuurt de lezer wel een bepaalde richting uit. Wel roept het boek de vraag op of het onderwerp en de loop van het verhaal wel origineel is. En jammer genoeg moeten we hier ontkennend op antwoorden. Onderwerpen als zelfmoord in combinatie met persoonlijke en psychiatrische problemen kennen we uit eerdere boeken en Liefde in Pangea geeft hier geen unieke kijk op.

Concluderend is Liefde in Pangea een mooi vormgegeven verhaal, dat een mooie verbinding maakt tussen de gedragingen van mens en kameleon. De kenmerkende authentieke vertelstijl van Tessa de Loo vind je duidelijk in het boek terug. Wel dreigt de uitwerking van het onderwerp hier en daar wat voorspelbaar te worden, waardoor het verhaal geen unieke kijk biedt op het onderwerp zelfmoord.

Liefde in Pangea

1  2  3  4  5

Wie kan beweren dat hij nooit gelogen heeft?

Fidel Hulshoff verliest zijn hart, en ook bijna zijn ziel, aan een uitzonderlijk mooi, excentriek meisje. Ongemerkt raakt hij verstrikt in het leugenachtige web waarin zij gevangenzit. Wanneer ze tijdens een schoolreis naar Rome voor de ogen van haar klasgenoten een eind aan haar leven maakt, blijft hij achter met een gevoel van schuld en de kwellende vraag: wat was er met haar aan de hand?
    Jaren later lukt het Fidel haar familie op te sporen. Als bioloog doet hij aan de zuidwestkust van Europa, diep in de bergen, onderzoek naar het leefgebied van kameleons. Teruggeworpen op zichzelf in de zinderende augustushitte ontdekt hij dat er in de menselijke jungle niet zoiets bestaat als ‘een verlossend antwoord’.