Recensie: Ons Voedsel RECENSIE

Ons Voedsel. Over wat erin zit, hoe het wordt gemaakt en wat het met ons doet, dat is een hele mond vol. Maar het boek eert zijn titel, want dit is zekers een uiterst compleet boek over ons voedsel. Het formaat liegt er niet om, het is een grote hardcover die net zo zwaar is als dat hij groot is. Ogenschijnlijk zou je denken dat je te maken hebt met een studieboek van de opleiding voeding & diëtetiek of levensmiddelentechnologie. Dit is niet geheel onterecht want het schijnt ook gebruikt te worden als studieboek en al snel wordt duidelijk waarom.

Het boek is opgedeeld in drie delen welke elk een ander thema behandeld. Wat zit er in ons voedsel, hoe wordt het gemaakt en wat het met ons doet. Dit alles tezamen beslaat 26 hoofdstukken en meer dan 500 pagina's. Al deze pagina's staan bomvol met informatie, voornamelijk tekst maar ook met veel tabellen en schema's. Als je begint met het lezen van het eerste hoofdstuk mag je je scheikundige kennis wel weer even ophalen. Hoofdstuk één gaat over eiwitten en dat is niet een makkelijk en luchtig onderwerp. Er worden veel scheikundige termen gebruikt en als leek raak je al snel de weg kwijt in het wetenschappelijke verhaal. Dit gaat eigenlijk het gehele eerste deel van het boek door. Dit is enigszins zonde want het zal vele mensen afstoten. Anderzijds doet het wel wat de titel beloofd, het geeft een uiterst gedetailleerde beschrijving van ons voedsel.

Auteur Frans M. de Jong heeft levensmiddelentechnologie gestudeerd en heeft daarna met vrienden zijn eigen adviesbureau en laboratorium opgericht. Dit is na twintig jaar een van de grootste onderzoekslaboratoria van Nederland en je kan dan ook wel stellen dat hij een deskundige is op het gebied van voedsel. Met Ons Voedsel wil hij een naslagwerk creëren om mensen de weg te wijzen in de jungle van voedingsadviezen. Dit doet hij door objectieve informatie te verschaffen en mensen dus voornamelijk te informeren over hoe ons voedsel geproduceerd wordt, wat erin zit en wat dit uiteindelijk met je doet. Maar als lezer moet je je door behoorlijk wat informatie heen worstelen, en Frans M. de Jong blijft zeer objectief zoals het een wetenschapper betaamd. Je moet dus je eigen conclusies trekken als lezer.

Als recensent trek ik de conclusie dat Ons Voedsel een uiterst compleet naslagwerk is en niet in de boekenkast mag ontbreken van iedereen die enigszins geïnteresseerd is in zijn of haar eten. Als naslagwerk is dit boek uiterst geslaagd, om het grotere publiek te bereiken wat minder. Er wordt zeer wetenschappelijk geschreven en vooral heel veel. Dit maakt dat de leek het boek misschien snel aan de kant zou willen schuiven, of zich er juist doorheen zou willen ploeteren omdat het zo'n compleet boek is.

Ons voedsel

1  2  3  4  5

De oermens had het maar makkelijk. Hij scharrelde al jagend, vissend en verzamelend zijn dagelijkse kostje bij elkaar. In de winter was het weliswaar iets moeilijker om in deze elementaire levensbehoefte te voorzien, maar het leven toen is niet te vergelijken met de complexiteit van het moderne bestaan van nu. De moderne mens staat heel ver af van zijn dagelijks brood: vaak heeft hij geen idee van de oorsprong van zijn voedsel. Niet verwonderlijk overigens, met alle 'hightech foods' die de voedingsmiddelenindustrie op de markt brengt. Het enige houvast voor de consument bestaat uit de wetenschap dat voedsel en gezondheid met elkaar samenhangen. De deskundigen zijn het er over eens dat een gezond voedingspatroon en een gezonde leefwijze vele ziekten voorkomen. Het enorme aanbod en slimme marketingtechnieken maken het de consument evenwel niet gemakkelijk om daarbij verantwoorde keuzes te maken. 'Ons voedsel' wijst de weg. Dit unieke naslagwerk bevat alle informatie over ons voedsel, over wat erin zit, hoe het wordt geproduceerd en wat het met ons doet. Bewuste keuzes liggen hiermee binnen handbereik. Dit is een boek voor professionals, maar ook voor de geïnteresseerde leek: eigenlijk voor iedereen die nu wel eens precies wil weten hoe ons voedsel in elkaar zit.

• Delfts grauw - Mascha Schoonakker & Bibi van Leeuwen

• Terug naar Toscane - Kat Devereaux

• Alles wat beweegt - Susan Smit