Recensie: Stil RECENSIE

Stil van Susan Cain is een boek over introvert zijn in een wereld waarin extraversie de norm lijkt te zijn. Ze vertelt hierin haar eigen verhaal en het verhaal van vele andere introverten. Ze laat zien waarom mensen introvert of extravert zijn en ze geeft tips hoe hiermee om te gaan in het dagelijks leven.

Het boek is opgedeeld in 4 delen: het extraverte ideaal, je biologische aanleg, is dat wat je bent? bezitten alle culturen een extravert ideaal? En hoe moet je liefhebben, hoe moet je werken? Ze sluit af met een goede duidelijke conclusie die tevens het hele boek samenvat. De delen zijn weer onderverdeeld in hoofdstukken die steeds weer een subthema van het deel behandelen. Deze opzet maakt dat je gemakkelijk in het boek komt en dat alle informatie die wordt gegeven goed te begrijpen is. Wat meer ingewikkelde onderwerpen en onderbouwingen worden goed uitgelegd wat het boek zeer toegankelijk maakt voor iedereen.

Susan Cain legt in Stil op prachtige manier haar eigen zoektocht vast naar introversie en de kracht ervan. Ze bezoekt meerdere workshops over sociale vaardigheden en heeft interviews met verschillende introverte mensen die proberen te overleven in een extraverte wereld. De kracht van haar verhaal is dat ze zo mooi de kracht van introversie weet weer te geven en ook goede bruikbare tips geeft over hoe je je introversie kunt omzetten naar een kracht. Ook legt ze goed uit wat introversie is en hoe je mensen herkent die introvert zijn maar die zich eigenlijk voordoen als extravert. Ze geeft hierbij ook enkele bekendheden als voorbeeld, bijvoorbeeld Eleanor Roosevelt en Mahatma Gandhi.

Wat misschien wel het beste aan dit boek is, is dat het je aan het denken zet over de mensen in je omgeving maar ook over jezelf. En dan kom je erachter dat er meer introverte mensen in je omgeving zijn dan je had gedacht. En zelfs dat je zelf misschien niet zo extravert bent als je dacht. In het begin van het boek geeft ze een vragenlijst waarmee je zelf kunt testen of je introvert, extravert of ambivert bent. De tips die ze geeft zijn voor iedereen bruikbaar, of je nou introvert of extravert bent. Dit maakt Stil een echte must read.

Stil

1  2  3  4  5

Minstens een derde van de mensen is introvert. Dat zijn diegenen die de voorkeur geven aan luisteren boven praten; die nieuwe dingen uitvinden en creëren maar liever niet hun eigen ideeën pitchen. Introverte mensen hebben het moeilijk in onze maatschappij waarin extraversie als de norm beschouwd wordt. Susan Cain laat zien hoe introverten stelselmatig onderschat worden en toont haarscherp de voordelen aan van stil zijn in een wereld vol lawaai.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk