Recensie: Wiegelied RECENSIE

Wiegelied is een loeispannende Zweedse thriller die je van het begin tot eind op het puntje van je stoel houdt.

In een bos in de Zweedse plaats småland wordt het lijk van een jongen gevonden. Het team van Mette Olsäter wordt op deze moordzaak gezet. Al snel leiden de aanwijzingen naar een organisatie in Boekarest genaamd De Dolk is Heilig. Twee leden van Mette's team, Olivia Rönning en Tom Stilton, worden op de zaak gezet en vertrekken naar Boekarest. Al snel blijkt dat hun onderzoek niet onopgemerkt is gebleven en verkeren Stilton en Olivia in gevaar.

Wiegelied is geschreven door Cilla en Rolf Börjlind. Voordat ze begonnen met het schrijven van boeken hebben ze al tientallen scenario's voor films en series geschreven. Met dit boek laten ze zien hoe goed ze zijn in wat ze doen. Het plot van het boek is ontzettend spannend. Continue gebeurt er wel iets waardoor je als lezer er helemaal in zit. Bijvoorbeeld wanneer er aanwijzingen worden gevonden over het moordwapen en de identiteit van de jongen. Dit wordt al snel duidelijk en als lezer kan je niet wachten tot er weer iets gebeurt. Nergens wordt het langdradig of duurt het onderzoek heel lang. Zoals net is gezegd worden er al snel stukjes van de puzzel weggegeven. Dit zorgt er echter niet voor dat het saai wordt om te lezen, omdat je "toch al alles weet". De schrijvers weten precies wat ze doen en geven ons de juiste hoeveelheid informatie, zodat er een goede combinatie is tussen vraag en antwoord.

Daarnaast weet elk personage die het tweetal schrijft te boeien. Of het nou een bij personage of een hoofdpersoon is, iedereen heeft een geheel eigen karakter en is driedimensionaal. In Wiegelied zijn er veel verschillende personen met wie we meelezen. In het begin is dat even verwarrend. Je moet goed opletten wie wie ook alweer was. Maar als je daar eenmaal aan gewend bent en de personages goed door hebt dan is het juist heel fijn om niet continue met een persoon mee te lezen. Het werkt verfrissend om mee te lezen vanuit meerdere perspectieven. Zo hebben we de leden van het team van Mette die we leren kennen, maar ook Muriel, een tippelaarster en drugsverslaafde die Folami, een vluchtelingetje in huis neemt.

Het wisselen van de verschillende perspectieven is heel slim geschreven in het boek. Niet alleen wisselt het bij een nieuw hoofdstuk, maar ook in een hoofdstuk zelf kan het perspectief veranderen. "Ze wist dat het een belachelijke vraag was, de mensen die uit haar vaderland waren gevlucht kwamen vanuit alle delen van het land, en Nigeria was enorm groot. Ze was echter in maar één persoon geïnteresseerd. Of Twee. 'Eet je ontbijt', zei Felix. Hij wilde niet meer praten. Hij moest zijn hoofd erbij houden en zorgen dat zijn handen niet meer trilden." Op deze manier weten de schrijvers op een geheel originele en eigen manier van perspectief te wisselen. Het spoort de lezer ook aan om actief te blijven lezen doordat je moet blijven opletten met wie je meeleest.

Wanneer Wiegelied toekomt aan de ontknoping wil je het boek niet meer wegleggen. Je wilt doorlezen totdat je alles weet. Het einde van het boek zal niemand ongeroerd laten en zelfs met de laatste twee zinnen zetten de schrijvers de puntjes op de i en laten de lezer met open mond achter. Vol bewondering en verbazing. Daarmee vallen ook de laatste puzzelstukjes op zijn plaats en weten de schrijvers dit ingenieuze verhaal met een geweldig plot en interessante personages, ijzersterk af te ronden.

Rönning & Stilton - Wiegelied

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Op een nacht vindt de dakloze Muriel een huilend meisje midden in het centrum van Stockholm. Ze heet Folami en is een vluchtelingetje. Muriel neemt het kind onder haar hoede en brengt het naar haar tijdelijke onderkomen.

Elders, in Småland, wordt een graf ontdekt met daarin het lichaam van een jongen wiens keel is doorgesneden. Het team van commissaris Mette Olsäter, met daarin de jonge rechercheur Olivia Rönning, gaat naar de plaats delict om de moord te onderzoeken. In de buurt van het graf wordt een mes gevonden met een inscriptie die erop wijst dat de jongen het slachtoffer is van een Roemeense criminele organisatie.

Tom Stilton biedt zijn hulp aan bij het onderzoek en wordt samen met Olivia naar Boekarest gestuurd om te achterhalen wie de jongen en zijn moordenaars kunnen zijn. Ze komen een verdachte organisatie op het spoor. Hun onderzoek blijft echter niet onopgemerkt en algauw verkeren ze in levensgevaar.