Recensie: Schaduwjongen RECENSIE

Emilie schrikt zich rot wanneer Samuel plots bij haar voor de deur staat. Samuel is een Afrikaanse jongen, die gevlucht is uit zijn land. Hij en Emilie hebben elkaar drie jaar geleden ontmoet op Gran Canaria, toen Emilie daar op vakantie was en Samuel daar werkte. Na Emilie's vertrek heeft Samuel daar iets verschrikkelijks meegemaakt, iets waardoor hij gedwongen was te vluchten. Uiteindelijk komt hij uit bij Emilie in Oslo, Noorwegen. Pas daar hoort Emilie wat er met Samuel, een jongen zonder enige papieren, gebeurt is. Maar of ze hem kan helpen...

Schaduwjongen gaat over een veelbesproken onderwerp: vluchtelingen. Samuel is ook een vluchteling. Helemaal alleen, zonder vrienden of familie, vertrekt hij naar Europa. Dit doet hij voor zijn familie. Hij hoopt er het 'betere leven' te vinden, zodat hij geld kan sturen naar zijn familie in het armoedige Afrika. Ik vind het fijn dat er over zo'n actueel onderwerp geschreven is. Je hoort er tegenwoordig veel over, en iedereen lijkt er wel een mening over te hebben. Schaduwjongen is een boek dat een objectieve blik werpt op hoe zo'n jongen als Samuel het vergaat. Er worden in het boek geen meningen van bijvoorbeeld personages of de auteur uitgesproken. De lezer mag zelf beslissen wat hij vindt, en dat vond ik fijn aan het boek.

Toen het boek bij mij op de deurmat viel, zag ik pas hoe dun het boek eigenlijk is. Het boek telt slechts 187 bladzijden, dus dat is best weinig. Daarbij hebben de letters in het boek ook een groot lettergrootte. Hierdoor had ik het boek binnen de kortste keren uit! Daarnaast werd ik erg meegesleurd in het boek. Ik wilde per se weten wat er met Samuel was gebeurd in zijn tijd voordat hij in Noorwegen aankwam, maar ook hoe hij daar aankwam, en wat er na zijn bezoek aan Emilie met hem ging gebeuren. Samuel heeft namelijk geen huis, kennissen of papieren. Dat kan dan toch niet lang door blijven gaan? Emilie wil hem zo veel helpen waar mogelijk is, maar ook zij weet dat Samuel eigenlijk illegaal is.

Alhoewel het verhaal mij aansprak en ik continu door wilde lezen, kan ik het boek toch niet meer dan drie sterren gegeven. Het was inderdaad een leuk verhaal, zeker ook iets unieks. Maar het boek zelf is niet indrukwekkend goed geschreven. Het was fijn om te lezen dat de schrijver objectief kon blijven, maar qua woordkeus was het vrij kinderachtig. Hierdoor wist het verhaal mij toch niet helemaal te raken, omdat het verhaal in mijn ogen niet op een krachtige manier verteld werd. Het werd meer op een casual-manier verteld, op een luchtige manier. Op de achterflap van het boek staat trouwens 'Voor young adults', maar ik ben van mening dat dit meer een boek is voor een jongere generatie, vanaf een jaar of 12.

Schaduwjongen van Simon Stranger vond ik een fijn boek om tussendoor te lezen. Het licht een actueel onderwerp toe, en ook wordt er spanning in het verhaal gebracht. Ik wil niet zeggen dat het een boek is dat iedereen gelezen moet hebben. Dit boek is ideaal voor jongeren die over een actueel onderwerp willen lezen: vluchtelingen.

Schaduwjongen

1  2  3  4  5

Ze wonen overal en nergens. Mensen zonder papieren. Mensen die eigenlijk niet bestaan. Mensen die leven in de schaduw van de samenleving. Samuel uit West-Afrika weet hoe het is om alles achter te laten, in de hoop een beter bestaan te vinden in Europa. Nu staat hij in Noorwegen, voor het huis van zijn oude vriendin Emilie. De schaduwjongen draagt een onvoorstelbaar verleden.

Een aangrijpend en realistisch verhaal over vluchten, helpen en hopen. Voor young adults.