Recensie: Het Paulus Labyrint RECENSIE

Archeoloog Peter de Haan weet met zijn enthousiasme geen blijf wanneer er een ondergronds gangenstelsel in Leiden wordt gevonden. Tot ze op een jongen bedekt met bloed stuiten. Tot zijn collega's Judith en Arnold verdwijnen en hij gedwongen op onderzoek moet gaan. Welke gruwel zal hij blootleggen?

"De Dan Brown van de Lage Landen" valt op de cover van het boek te lezen. Een uitspraak die zijn belofte helemaal waarmaakt. Met Leiden als toneel voor Het Paulus Labyrint brengt schrijver Jeroen Windmeijer een spannend verhaal in een herkenbare setting naar voren. Dit doet hij aan de hand van diverse hoofdstukken waarbij steeds een hint wordt gegeven naar de inhoud ervan.

In het verhaal zelf wisselt hij af tussen gebeurtenissen uit het verre verleden en het heden. Zo krijg je als lezer een beter inzicht in de achtergrond van het onderzoek dat hoofdpersonage Peter de Haan moet uitvoeren. Er komt daarbij heel veel informatie aan bod die niet altijd even gemakkelijk te linken valt aan het verhaal als je als lezer geen achtergrondkennis hebt. Hoewel Windmeijer wel zo goed als altijd op een heel natuurlijke manier wat uitleg bij de meer informatieve stukken verwerkt, is een basiskennis van de Bijbelse verhalen en van Griekse, Romeinse en Egyptische mythologie mooi meegenomen. Het helpt de diepere lagen van het verhaal te zien en plaatst je in de positie om op dezelfde voet als Peter aan onderzoek te doen. Dit verleent een extra element van spanning aan het verhaal.

Daarnaast zorgt Windmeijer's vlotte schrijfstijl, diens interessante personages en unieke insteek op de persoon Paulus voor een verrassend en interessant boek. Dat het inzicht waartoe Peter op het einde van het verhaal komt, een beetje voorspelbaar en melig is, doet niets af aan de kwaliteit van het geheel. Kleine bedenking hierbij: voor strikt gelovige mensen is dit misschien niet het juiste boek. Er wordt een heel andere kijk op Bijbelpassages, bekende christelijke personen en hun motieven geboden. Dit zou provocerend kunnen overkomen.

Het Paulus Labyrint is een spannend verhaal dat zich mag meten met Dan Brown's vertelsels. Geplaatst in een herkenbare setting met een vernieuwende kijk op Bijbelse passages en met een traditionele zoektocht voor het hoofdpersonage slaagt Windmeijer de nagel op de kop. Vier hartjes voor dit boek.

Het Pauluslabyrint

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

De Dan Brown van de Lage Landen

Wanneer de burgemeester van Leiden het startschot wil geven voor het plaatsen van ondergrondse vuilcontainers, stort hij met graafmachine en al de diepte in. Daar blijkt zich een ondergronds gangenstelsel te bevinden. Ook wordt er een jongen gevonden. Hij lijkt niet gewond, maar toch zit hij onder het bloed.

Als kort daarop universitair docente Judith Cherev en hoogleraar Arnold van Tiegem verdwijnen, ziet archeoloog Peter de Haan zich gedwongen op onderzoek uit te gaan. Hij stuit op een deel van de vaderlandse geschiedenis dat niet voor niets eeuwenlang verborgen was gebleven. Leiden schudt op zijn grondvesten. Hora est, maar wiens uur heeft geslagen?