Recensie: Klik RECENSIE

Rainbow Rowell kennen we vooral van het succesvolle young adult boek Eleanor & Park dat vooral bij het jongere publiek afgelopen jaren immens populair is geworden. Maar Rainbow Rowell schrijft ook chicklit/feelgood boeken voor het bredere publiek. Eerder verscheen Verkeerd verbonden en dit jaar bracht uitgeverij Q Klik uit, een verhaal dat Rainbow Rowell al in 2011 schreef.

Klik speelt zich af in de jaren '90 als de computer en het internet net in opkomst zijn. Lincoln, een vrijgezelle nerd die bij zijn moeder inwoont, neemt ondanks zijn vele universitaire graden, een duf baantje aan als internetbeveiliger bij een dagelijkse krant. Tot zijn afschuw blijkt zijn nagenoeg enige taak te zijn om de mailwisselingen van het personeel in de avonduren te controleren op roekeloosheid, ongehoorzaamheid of losbandigheid.

Jennifer en Beth zijn collega's en beste vriendinnen. Jennifer heeft een ogenschijnlijk perfect huwelijk maar twijfelt over het krijgen van kinderen, iets waar haar man niet mee kan wachten terwijl Beth al jaren samen is met de ongrijpbare Chris, muzikant en losbol voor het leven die niet van plan lijkt te zijn om Beth's grootse wens, ten huwelijk gevraagd worden, in de praktijk te willen brengen. Niet meer dan eens bespreken ze hun dagelijkse beslommeringen, zorgen en gedachten via de interne mail, niet wetend dat al hun berichten gelezen worden door de nieuwsgierige Lincoln die bij elk mailtje meer gevoelens lijkt te krijgen voor Beth. Maar kun je verliefd worden op iemand die je niet kent?

De opzet van Klik is ontzettend origineel. Het is verfrissend om een verhaal te lezen uit de tijd dat mobiele telefoons en apps nog niet de boventoon voerden in de communicatie. Het verhaal van Beth en Jennifer lees je enkel via de mailwisselingen die vaak kort, eerlijke en humoristisch zijn. Tijdens het lezen ga je Beth en Jennifer haast als eigen vriendinnen beschouwen. De reacties op elkaars leed zijn herkenbaar en een voorbeeld van echte vriendschap. Regelmatig toverden hun grappige en goudeerlijke reacties op elkaar een glimlach op mijn gezicht.

De mailtjes van Beth en Jennifer worden afgewisseld door hoofdstukken in de derde persoon die vertellen over Lincoln. Als lezer kom je meer te weten over zijn verleden, zijn eerste echte liefde, en zijn huidige leven in de keuken van zijn moeder en op zaterdagavond bij vrienden om Dungeons and Dragrons te spelen. Het wordt duidelijk dat Lincoln een verandering in zijn leven teweeg wil brengen, maar hij weet niet goed waar te beginnen. Als lezer volg je zijn zoektocht naar een eigen zelfstandig bestaan.

Rainbow Rowell heeft in Klik een bijzondere manier van vertellen te pakken waarbij de verhaallijnen zijlings langs elkaar en door het verhaal heen bewegen, en waarin de spanning tot een ontmoeting lang wordt opgebouwd. De zinsbouw is vaak kort en helder en het boek leest als een trein. In tegenstelling tot Eleanor en Park is Klik echt merkbaar voor een ouder publiek geschreven door de thema's die besproken worden door de twee vriendinnen.

Hoewel Lincoln wordt neergezet als een schuchtere, nerd-achtige jongen die triest genoeg nog bij zijn moeder woont, verandert zijn personage in de loop van het boek naar een ontzettend knappe, brede en ongelooflijk sexy hunk die als een soort mystery-guy door het kantoorgebouw beweegt. Dát was een beetje lastig voor te stellen, waardoor Lincoln in het verhaal wat minder tot leven komt en een haast ongrijpbaar persoon wordt. Is hij nou een nerd, verlegen en een beetje awkward? Of ontzettend breed, sexy en sociaal? Als een kameleon blijft zijn personage in gedachten maar van vorm veranderen en tot op het einde kreeg ik er geen beeld bij.

Tot slot het einde; zoals bij de meeste chicklits is het einde niet geheel onverwacht of onvoorspelbaar. Ik zal er niet teveel over verklappen behalve dat het toch een tikkeltje cheesy wordt op het einde. Maar ondanks dat schreef Rainbow Rowell met Klik een volwassen, humoristische heerlijke chicklit die je week zeker zal opfleuren.

Klik

1  2  3  4  5

Beth en Jennifer weten dat het niet toegestaan is om hun werkmail te gebruiken voor persoonlijke berichten. Ze proberen zich daaraan te houden, maar ze zijn beste vriendinnen, dus dat lukt niet al te best. Hun mailwisselingen staan vol met persoonlijke verhalen en goede grappen.
    Als IT-medewerker Lincoln de mailwisselingen van Beth en Jennifer tegenkomt, moet hij ze eigenlijk een officiële waarschuwing sturen. Maar hun mailtjes zijn zo grappig en zijn baan is zo saai… Hij blijft de berichten van Beth en Jennifer lang meelezen. Wanneer tot hem doordringt dat hij verliefd aan het worden is op Beth, leest hij al zo lang mee dat hij haar eigenlijk niet meer onder ogen durft te komen. Kan hij de situatie nog redden?