Recensie: Outlaw Platoon RECENSIE

Outlaw Platoon vertelt het aangrijpende verhaal van Sean Parnell die dient als soldaat bij de 10th Mountain Devision. Hij wordt uitgezonden naar Afghanistan en hier wordt hij, aan de grens van Pakistan, 16 maanden lang tot het uiterste gedreven tijdens de oorlog die er gaande is. De ondraaglijke hitte en vermoeidheid lijken slechts bijzaak wanneer hij collega's, of eigenlijk vrienden, gewond ziet raken of zelfs ziet overlijden. Maar ook Sean zelf maakt heftige dingen mee tijdens deze strijd. Tijdens aanvallen van jihadisten staat hij oog in oog met de dood wanneer hij zonder munitie komt te zitten tijdens deze kille strijd.

Outlaw Platoon is geen geromantiseerd oorlogsverhaal. Met behulp van schrijver John R. Bruning zet schrijver, maar in eerste instantie luitenant, Sean Parnell een aangrijpend oorlogsverhaal op papier. Zíjn oorlogsverhaal. Tijdens het eerste hoofdstuk word je als lezer al naar de keel gegrepen wanneer Sean gedetailleerd omschrijft hoe verdoofd hij is tijdens de eerste aanval die hij meemaakt. De wanhoop die hij voelt en de omschrijving van de verdoving die hij ervaart, doet het kippenvel onmiddellijk op je armen staan. Hij weet het zo goed neer te zetten, dat je je er niet alleen een voorstelling van kunt maken, maar dat je daadwerkelijk het idee hebt het bijna zelf te ervaren.

Geen gevoel blijft achtergehouden. Rauwe gevoelens van verdriet, woede en onmacht worden door Sean uitvoerig omschreven. Outlaw Platoon biedt je een kijkje in het hoofd van een soldaat die middenin de oorlog zit die zich in Afghanistan afspeelt. Het moment waarop Sean zijn eerste oorlogsslachtoffer vasthoudt is onwerkelijk, maar nóg heftiger wordt het wanneer een bekende van hem slachtoffer wordt van de oorlog. De schrijvers winden er geen doekjes om, maar vertellen hoe Sean zich op dit moment voelt. Je zit echt in zijn hoofd en voelt hoe hij struggelt om zichzelf te harden en om dit achter zich te laten. Het verdriet is intens, maar de oorlog wordt voor Sean hiermee persoonlijk. Messcherpe omschrijvingen vertellen je hoe Sean zich op dit soort momenten voelt.

Ook gevoelens die men in eerste instantie wegstopt worden in dit verhaal aangehaald. Alle emoties die een mens kan ervaren komen aan bod. Het is pijnlijk om te lezen hoe Sean zijn gevoelens uit zet wanneer hij een rapport moet opmaken over een overleden persoon die hij goed kende. Op een zakelijke, bijna koude manier, lukt het hem op het rapport op te maken. Dit wordt zo puur omschreven, dat je zelfs als lezer de schaamte voelt die hierbij komt kijken. Schaamte omdat hij zo'n groot verdriet zo kil aanpakt.

Outlaw Platoon ontroerd. Het ene moment gaat het om soldaten die letterlijk een strijd om leven of dood voeren, maar het andere moment lijkt het te gaan om een groepje kwajongens dat in de schoolbus aan het ravotten is terwijl ze op een schoolreisje gaan. Dit maakt het verhaal zo echt.

Wel moet je je hoofd goed bij het verhaal houden. Er komt redelijk wat jargon voor in het verhaal, maar daarop haken de schrijvers handig in met een begrippenlijst achterin het boek. Echter worden niet alle termen gedekt, waardoor dit soms voor wat verwarring kan zorgen. Ook komen in het boek veel personages aan bod, waardoor je ook goed moet opletten. Doe je dit niet? Dan kan het maar zo dat je even kwijt bent wie welke persoon ook al weer is en wat zijn functie in het verhaal is.

Outlaw Platoon is een echte aanrader voor mensen die willen ervaren hoe het is om een oorlog als deze mee te maken. Een ontroerend, maar eerlijk verhaal.

Outlaw Platoon

John Bruning

11 april 2017

ISBN 9789045209500
    Uitgever Karakter
    320 pagina's

Karakter

1  2  3  4  5

Waar Band of Brothers over de Tweede wereldoorlog gaat, is Outlaw Platoon de equivalent die zich afspelend tijdens de oorlog in Afghanistan. Wie echt wil begrijpen hoe het is om oorlog mee te maken, kan niet anders dan dit boek lezen - en herlezen - met een groeiend gevoel van ontzag voor de mannen en vrouwen die deze ervaringen dag in dag uit hebben moeten meemaken.