Recensie: Reckless 2 - Levende schaduwen RECENSIE

Jacob Reckless ontdekt in de oude studeerkamer van zijn vader die op mysterieuze wijze is verdwenen een poort naar een magische wereld. In die magische wereld kan je bijna alle bekende sprookjes terug vinden en de wereld word bewoond door mensen, heksen, feeën, dwergen en goyls. In dit tweede deel van de Reckless serie zijn Will en Clara veilig thuis gekomen en is Jacob steeds meer in de spiegelwereld met Vos. Jacob heeft veel gegeven om Will te reden van de Goyle vloek. Teveel... En nu heeft hij maar kort de tijd om een magische manier te vinden om de vloek van de fee te verbreken en zo zijn leven te redden.

Wat ik ook al melde in de recensie van deel één is dat in tegenstelling tot wat je in het eerste opzicht zou denken dat dit geen kinderboek is. Reckless - Levende schaduwen is geschreven voor Young Adult / volwassenen. De hoofdpersonages zijn allemaal ruim in de 20. Dat dit boek dan ook de jonge kinderjury heeft gewonnen begrijp ik echt niet goed. Misschien een idee om de serie te rebranden en neer te zetten als het immens populaire fantasie young adult genre. Wel is de kaart als je het boek openslaat mooi gedaan.

Cornelia Funke heeft ook in Reckless - Levende schaduwen haar speciale schrijfstijl behouden. Waarin ze dus heel snel gaat in het verhaal en ook sommige gedeeltes overslaat waardoor je eerst leest over dat ze in een dorpje zijn en het volgende moment staan ze in een kasteel. Het verhaal brengt je van vervallen kastelen, naar ondergrondse mijnen en Indiana Jones achtige taferelen en dat in een paar bladzijdes.

Maar haar schrijfstijl is me nu bekend en groeit op je. De boeken in de Reckless serie lezen heerlijk weg en het boek was dan ook zo uit.

In dit boek ontstaat er meer karakterontwikkeling en leer je ook meer over Vos. Op een gegeven moment krijg je medelijden met Vos ze heeft duidelijk gevoelens voor Jacob en kan hier moeilijk mee omgaan. Jacob behandelt haar ook niet goed. Zo blijft ze voor weken op hem wachten bij de poort. Er lijkt een grote overeenkomst te zijn tussen Jacob zijn moeder die maar op zijn vader bleef wachten en Vos die maar op Jacob blijft wachten.

Ook dit boek is spannend en leest lekker weg. Je hoopt heel erg dat er wat gebeurt tussen Jacob en Vos en het is dan ook jammer dat er door Cornelia Funke niet wat meer geïnvesteerd wordt in de personages onderling. Ik hoop op meer duidelijkheid in boek drie!

Reckless - Levende schaduwen

1  2  3  4  5

Jacob Reckless heeft het leven van zijn broer Will in de Spiegelwereld kunnen redden, maar betaalde hiervoor een hoge prijs. De mot die op zijn borst is neergestreken zal hem zes maal bijten voordat ze terugvliegt naar de Zwarte Fee en hem dood achterlaat.

De tijd dringt, maar ergens in de wereld achter de spiegel moet er een magische kruisboog zijn waarmee hij de vloek van de Zwarte Fee kan opheffen. Met Vos aan zijn zijde begint Jacob aan een koortsachtige zoektocht. Hij blijkt echter niet de enige te zijn: de goyl Nerron is ook op zoek naar de kruisboog, om te bewijzen dat hij de beste schatzoeker van de wereld achter de spiegel is. Maar voor Jacob gaat het om leven en dood…

In Reckless – Levende schaduwen keert Jacob Reckless terug naar de Spiegelwereld. Een wereld vol rijke personages, raadselachtige schepselen en heroïsche zoektochten, die alleen ontsproten kan zijn uit het brein van de meesterverteller van onze generatie, Cornelia Funke.