Recensie: Boy21 RECENSIE

Boy21 gaat over Finley, een stille jongen wiens leven draait om basketbal en zijn vriendin, Erin. Basketbal zou weleens hun ticket naar een beter leven kunnen zijn, weg uit het duistere Bellmont, waar de Ierse maffia, drugs en rassenrellen overheersen. Dus ze trainen elke dag om uit te blinken in hun schoolteams, in de hoop een beurs te krijgen op een goede school, ver hiervandaan. Wanneer zijn basketbalcoach Finley vraagt zich over Russ te ontfermen, een getraumatiseerde jongen die voorheen een ware basketbalster was, kan Finley niet weigeren. Ook niet als blijkt dat Russ zich Boy21 noemt en doet alsof hij uit de ruimte komt. En o ja, hij speelt alleen met het nummer 21 - Finley's rugnummer, waarmee hij een directe bedreiging vormt voor Finley's positie in het basketbalteam. Desondanks ontstaat er een bijzondere vriendschap tussen Finley en Boy21. Als er iets verschrikkelijks gebeurt is het de vraag wie wie nu eigenlijk helpt.

Finley is een intrigerend personage. Hij zegt dan misschien niet veel, duidelijk is wel dat hij veel heeft meegemaakt en dat hij er niet voor niets voor kiest te zwijgen en zich in basketbal te verliezen. Het verhaal heeft een traag verteltempo. De ontluikende vriendschap tussen Finley en Russ wordt mooi beschreven en hetzelfde geldt voor de kosmische metaforen.

Quick maakt het zijn personages niet gemakkelijk - Finley's leven is behoorlijk ellendig, met een overleden moeder, een vader die nooit thuis is en een zwaar gehandicapte opa die veel zorg nodig heeft, en dat allemaal in een troosteloze, ellendige omgeving. In de loop van het verhaal wordt alles wat Finley dierbaar is van hem afgenomen - hij wordt bovenmenselijk op de proef gesteld. Hoewel Quick hem een ontsnappingsroute biedt, is ook die keuze erg zwaar voor een getraumatiseerde tienerjongen. Het is allemaal zó ellendig dat het er bijna te dik bovenop ligt. Desondanks leest het boek wel vlot, mede door de spanningsboog die de auteur weet op te bouwen: pas op het eind ontdek je wat er in Finley's jeugd is gebeurd.

Met Boy21 heeft bestsellerauteur Matthew Quick - bekend van o.a. Gefeliciteerd, Leonard Peacock en Maak me gek! (verfilmd als Silver Linings Playbook) - een hartverscheurend jeugdboek geschreven over een bijzondere vriendschap, basketbal en volwassen worden, dat ook volwassenen prachtig zullen vinden.

Boy21

1  2  3  4  5

Finley woont in Bellmont, een stad die wordt beheerst door geweld, de Ierse maffia, rassenrellen en drugs. Thuis is hij 's nachts, als zijn vader werkt, verantwoordelijk voor zijn gehandicapte grootvader. Zijn redding is basketbal. Zodra hij zijn shirt met nummer 21 aantrekt, kan hij alle ellende achter zich laten. Dan komt Russ in de stad wonen. Dit voormalige basketbalwonder heeft iets verschrikkelijks meegemaakt waar hij niet over praat. Hij luistert alleen naar de naam... Boy21. Alsof hij nog niet genoeg aan zijn hoofd heeft, vraagt de coach van het basketbalteam Finley om Boy21 op sleeptouw te nemen. Dat is het begin van een ingewikkelde, kwetsbare vriendschap tussen ruwe bolster Finley en Boy21, die het liefst de werkelijkheid ontvlucht.