Recensie: Vermoorde getuige RECENSIE

Wanneer inspecteur Eve Dallas de nieuwe voorstelling in het theater van haar man Roarke bijwoont, valt er een dode. De hoofdacteur wordt op het toneel doodgestoken en sterft ter plekke. Richard Draco blijkt verre van geliefd door zijn collega's en het is dan ook een behoorlijke opdracht om de moordenaar te vinden.

J.D. Robb is het pseudoniem van bestsellerauteur Nora Roberts. De schrijfster is vooral bekend door haar liefdesromans, maar bracht ondertussen ook al meer dan vijftig boeken uit in de In death -serie rond Eve Dallas. Vermoorde getuige is het tiende deel dat ook een vertaling in het Nederlands kreeg, naast enkele novelles die eigenlijk vooral later in de reeks spelen. Al zijn alle boeken in principe perfect apart te lezen. Wie de eerste delen niet gelezen heeft, mist natuurlijk wel de voorgeschiedenis van de personages en wat informatie over de onderlinge verhoudingen. Dit is echter geen storend element.

Wat wel op de zenuwen kan werken is de setting. Een reeks die zich afspeelt in de toekomst is een leuk gegeven en wat futuristisch taalgebruik hoort er dan uiteraard bij, alleen is het in dit geval weinig functioneel. Robb goochelt met termen als glides en links, maar geeft er geen duidelijke invulling aan. Sommige woorden liggen voor de hand en na een paar keer is het niet meer moeilijk om ze te accepteren, andere termen blijven onduidelijk en vragen veel van de lezer om er een aanvaardbare betekenis aan te geven. Fans die de reeks helemaal hebben gelezen, ondervinden waarschijnlijk minder moeite met de omgeving waarin Vermoorde getuige zich afspeelt. De lezer die hier pas inpikt, zal hier en daar toch de wenkbrauwen fronsen. De auteur heeft die setting eigenlijk ook helemaal niet nodig. Het verhaal houdt prima stand zonder de hi-tech omgeving en buiten-planetaire toestanden.

De plot zit goed in elkaar en de referenties naar Agatha Christie zijn heerlijk. Om te beginnen gebeurt de moord tijdens een voorstelling naar het verhaal The Witness for the Prosecution van Christie en later worden ook Tien kleine negertjes en Moord in de Oriënt-Expres vermeld. Vermoorde getuige volgt een vrij klassieke opbouw en de zoektocht naar de moordenaar is boeiend beschreven. J.D. Robb wisselt het moordonderzoek bovendien af met vrij persoonlijke en intieme scènes tussen Eve en haar man Roarke. Dat maakt het boek bijvoorbeeld interessant voor lezers van schrijfster Karen Rose. Helaas geeft de achterflap van het boek te veel weg, waardoor bepaalde relaties die pas erg laat in het verhaal aan bod komen al van bij de start te doorzien zijn.

Hoofdpersonage Eve Dallas is een pittige en gedreven inspecteur die zich volledig vastbijt in de zaak waaraan ze werkt. Zo nu en dan komt ze redelijk bot uit de hoek, maar haar naaste medewerkers kennen haar goed en lijken zich er niet aan te storen. Dallas is getrouwd met één van de machtigste mannen ter wereld, toch weigert ze vaak gebruik te maken van de voordelen die haar positie haar biedt. Haar man, Roarke, laat zich langs de andere kant maar al te graag betrekken bij het politiewerk. Delia Peabody is de gedegen en wat naïeve assistente van Dallas, ze probeert de relatie met haar baas te relativeren door humor te gebruiken, al worden die pogingen vaak ondermijnt door Eve.

Vermoorde getuige is een aangenaam geschreven thriller die vooral interessant is door de klassieke opzet van het verhaal. Het is Agatha Christie in een weliswaar iets te modern jasje, maar J.D. Robb slaagt er goed in om haar verhaal uit de doeken te doen en de acteurswereld biedt een leuke achtergrond. Wie de achterflap op voorhand niet helemaal leest, zou zich bovendien nog wel eens kunnen laten verrassen door het einde.

Eve Dallas 10 - Vermoorde getuige

1  2  3  4  5

Roarke, de man van politieagente Eve Dallas, produceert een nieuwe vertolking van een van Agatha Christies korte verhalen. Tijdens de première blijkt het toneelmes waarmee de hoofdpersoon wordt vermoord te zijn vervangen door een echt mes. Acteur Richard Draco sterft ter plekke. Helaas voor Eve blijkt zo'n beetje iedereen een grondige hekel gehad te hebben aan de acteur en is haar lijst van verdachten ellenlang. Draco was in het echte leven een ware rokkenjager die de ene jonge vrouw na de andere versleet - zelfs zijn eigen dochter. En juist dat gegeven brengt deze zaak wel heel dicht bij huis, want Eve's relatie met haar eigen vader was ook allesbehalve gezond.