Recensie: Muesli & Granola RECENSIE

Van een uitgebreide granola bowl, tot een snelle mueslireep. Het boek Muesli & Granola van Tanja Dusy staat vol met recepten voor een goede start van de dag. De ontbijtjes in dit boek zijn bovendien niet alleen lekker, maar ook heel gezond en ze geven je een boost aan energie. En zeg nou zelf, dat kunnen we allemaal wel gebruiken op maandagochtend, toch?! Mix it, is het motto van het boek. Je kunt natuurlijk alle recepten precies volgen, maar je kunt er ook je eigen twist aan geven. Alle recepten bevatten gezonden ingrediënten en zo weinig mogelijk, of zelf helemaal geen, geraffineerde suiker. Healthy en lekker dus!

Het ontbijt wordt gezien als dé belangrijkste maaltijd van de dag, het is daarom belangrijk om de tijd te nemen voor een goed en gezond ontbijt. Hier weet Tanja Dusy, schrijfster van het boek Muesli & Granola alles van. Je kunt je dag starten met een boterham of een schaaltje yoghurt, maar granen geven je pas écht de energie die je nodig hebt om de dag door te komen. In Muesli & Granola staan zowel warme als koude ontbijtrecepten. Van powermuesli en overnight oats (geweekte havervlokken) tot mueslirepen en ontbijtpap voor sporters. Alle recepten zijn goed beschreven en worden voorzien van prachtige foto's. Wat mij ook gelijk opviel is het duidelijke en goed leesbare lettertype. Dit vind ik zeker pluspunt, want in sommige kookboeken wordt gebruik gemaakt van een té klein lettertype, waardoor je het overzicht soms een beetje kwijt raakt. Ook de inhoudsopgave van het boek is erg overzichtelijk. Ik mis alleen een persoonlijke touch. Wie is Tanja Dusy en waarom is dit onderwerp zo belangrijk voor haar? Dit kom je niet te weten door het lezen van het boek en dat vind ik een beetje jammer.  Ik wil namelijk wel graag weten wie mij deze adviezen geeft.

Wat ik ook een minpuntje vind, is dat er vaak gebruikt wordt gemaakt van dure ingrediënten. Hier krijg je natuurlijk wel iets voor terug, want het zijn heel gezonde producten zonder geraffineerde suikers. Maar door gebruik te maken van deze ingrediënten wordt een 'Apfelstrudel mueslireep' al snel  erg duur. Ook moet je voor veel ingrediënten uitwijken naar een speciaalzaak, want niet alle ingrediënten zijn bij een supermarkt te koop. Over de smaak heb ik overigens niets te klagen want de mueslirepen zijn heerlijk. En de verhoudingen kloppen precies!

Persoonlijk houd ik niet zo van een zwaar ontbijt, dus ik kies liever voor muesli met yoghurt of een mueslireep dan voor de stevige warme granenbowls, maar ik denk dat Muesli & Granola, zeker voor mensen met een gezonde lifestyle, een heel handig boek is! Zeggen dat je geen tijd hebt voor een ontbijt is ook geen excuus meer, want je kunt de gerechten heel makkelijk een dag van te voren klaar maken of zelf meenemen naar je werk. Geen smoesjes meer!

Muesli & granola

1  2  3  4  5

Muesli en granola
    Begin de dag met een powerstart - met deze gevarieerde recepten gaat dat beslist lukken! Of je nu houdt van krokante granola of een warme, romige pap: de ontbijtjes in dit boek geven energie, houden je fit en gezond en smaken ook nog eens fantastisch.

40 warme en koude recepten
    Voor thuis en onderweg
    Van de klassieke Birchermuesli tot gebakken granola, overnight oats, porridge en mueslirepen.