Recensie: Het Doolhof RECENSIE

Enkele doctoren die zijn uitgezonden voor een hulpmissie in Noordoost-Pakistan ontdekken een ingestorte brug en nog geen uur later worden ze dood gevonden. Vermoord.

Beth Ledford, zus van een vermoorde dokter en sniper bij Coast Guard, voelt dat er meer aan de hand is dan de politie wil loslaten. Ze gaat op zoek naar een bondgenoot, maar niemand is bereid haar te geloven. Uiteindelijk wordt er gehoor gegeven aan haar verhaal bij het Special Operations team van de regering, dat strikt geheim wordt gehouden. Kyle Swanson, een hoog onderscheiden lid van dit team, helpt Beth in Pakistan met haar zoektocht naar de waarheid en hierbij komen ze voor allerlei verrassingen te staan. Kyle en Beth belanden te midden van een groep extremistische strijders met een niet te onderschatten plan om Amerika en andere plaatsen hard te treffen. Lukt het Swanson en Ledford alles in goede banen te leiden voor de bom barst?

In dit zesde deel van de Sniper -serie lees je verder over Kyle Swanson: een ontzettend intrigerend en mysterieus personage dat zijn leven in dienst van Amerika heeft gesteld. Deze man van middelbare leeftijd komt steeds weer met nieuwe kwaliteiten aanzetten; net wanneer je denkt dat hij niet 'perfecter' of slimmer kan zijn dan voorheen, weet hij je te verbazen door een heel nieuwe kant te laten zien. Niet alleen dit maakt hem tot een interessant personage, ook zijn mysterieuze verleden en privéleven blijven je aandacht trekken. Uiteindelijk kom je te weten dat hij al vroeg zijn ouders verloor, maar verder blijft het gissen wat deze Kyle Swanson drijft en bezighoudt, wat ervoor zorgt dat het verhaal je niet loslaat.

Ondanks dat het alweer deel zes in Jack Coughlin's serie is, is de hoofdpersoon nog steeds een mysterie. Het is daarom ook niet noodzakelijk om de eerdere delen te lezen voor het begrijpen van dit boek. Wel is het leuker om eerst de andere vijf delen te lezen in verband met terugkerende namen, maar in principe is Het Doolhof gewoon een op zichzelf staand verhaal.

Aanvankelijk beloofde het boek niet veel spanning en actie. Er wordt een beetje om het doel heen gedraaid door onnodige ontmoetingen te laten plaatsvinden, waardoor je als lezer snel verveeld raakt. Gelukkig wordt het later in het boek een stuk leuker en worden de gedetailleerde beschrijvingen ook nuttig. Eenmaal in Pakistan aangekomen, bevinden Kyle en Beth zich in een zenuwslopend avontuur vol complotten. De vaart komt in het verhaal en het leest zo weg. Dit is mede dankzij de eenvoudige schrijfstijl: korte zinnen, makkelijke woorden, duidelijke uitleg. Jack Coughlin voert de spanning steeds verder op en rond de ontknoping is er zoveel actie dat je niet meer weet hoe snel je verder moet lezen.

Een van de leukste dingen aan Het Doolhof is stiekem toch wel dat een van de hoofdrollen voor een vrouw is weggelegd. En dit is niet zomaar een rol. Beth Ledford wordt gedwongen te trainen zoals de beste militairen en redt Kyle zelfs meerdere keren. Een soort 'superwoman' die elke keer precies op tijd arriveert om de wereld te redden, of in dit geval haar collega en haar land. Hierdoor wordt het ook voor vrouwen een interessanter boek.

Dit boek bevat werkelijk alles: actie, spanning, techniek, complottheorieën, politieke intrige, futuristische speeltjes. En toch blijft het allemaal heel realistisch. Dit is denk ik vooral te danken aan het feit dat Het Doolhof is geschreven door een voormalig militair, die zelf de meest vreselijke dingen heeft meegemaakt in de Irak oorlog. Hij vertelt het zo precies dat het lijkt alsof je er zelf bij bent. Ook kun je als lezer, ondanks de zogenaamde superhelden status van de personages, goed met de personages meeleven. Kyle en Beth hebben allebei ook nog hun persoonlijke problemen, angsten en twijfels die hun 'menselijke' kant laten zien.

Voor iedereen die zich graag verdiept in een boek vol spanning, politieke intriges en complottheorieën, is Het Doolhof een echte aanrader! Vijf sterren voor Jack Coughlin, die erin geslaagd is eigen ervaring in een fantastisch verhaal om te zetten.

Sniper-serie 6 - Het doolhof

1  2  3  4  5

In de nasleep van allesvernietigende overstromingen ontdekt een dokter op hulpmissie in Noordoost-Pakistan de overblijfselen van een ingestorte brug, die hem doet denken aan een brug vlak bij het huis in Ohio waarin hij is opgegroeid. Glimlachend maakt hij met zijn smartphone een foto om naar zijn zus te sturen, terwijl hij met heimwee aan thuis denkt. Slechts een paar seconden later is hij dood, net als alle andere leden van zijn team.

Zijn zus, Beth Ledford, een Coast Guardsniper, vermoedt dat het antwoord op de mysterieuze dood van haar broer ergens in de foto verstopt zit. Niemand gelooft haar, totdat ze Kyle Swanson en het geheime Special Operations-team - dat onder de naam Task Force Trident opereert - ontmoet.