Recensie: Vandaag houden we het droog RECENSIE

In Vandaag houden we het droog maken we kennis met Eva. Eva worstelt met haar huwelijk, maar ook met een geheim uit het verleden. En om alles nog ingewikkelder te maken denkt ze vaak terug aan haar ex Abe, een muzikant die totaal het tegenovergestelde is van haar eigen man. In het jaar dat ze 50 is geworden besluit ze dat het roer om moet. Tot grote verbazing van haar man Pepijn, dochter en de rest van haar omgeving wil ze scheiden. Nadat iedereen om haar heen een beetje van de schrik is bekomen, vertrekt ze alleen naar een luxe resort in Thailand om zichzelf te vinden.

Schrijfster Petra Vollinga heeft een prima debuut afgeleverd. De schrijfstijl is vlot, actueel, hier en daar komisch en eenvoudig, waardoor het boek lekker snel wegleest. De spanningsboog wordt strak gehouden doordat je nieuwsgierig bent naar het geheim van Eva, maar ook naar hoe het vroeger gegaan is tussen Abe en haar en of ze elkaar weer terug zullen zien. Het is een verhaal dat bestaat uit veel flashbacks. De hoofdstukken zijn vrij kort, waardoor het handig is om even een stukje te lezen en het boek dan weer weg te leggen. Maar de korte hoofdstukken hebben, in combinatie met het vele wisselen van perspectief en in tijd, ook nadelen. Door het telkens schakelen tussen vroeger en nu, tussen het perspectief van Eva en dat van Abe en dat alles steeds al na enkele pagina's, is het soms lastig om helemaal op te gaan in het verhaal. Net als je je verliest in het boek, volgt er weer zo'n schakelmomentje. Wel zijn de hoofdpersonages zo beschreven dat het makkelijk is voor de lezer om met hen mee te kunnen leven. Zowel Eva en Abe hebben de nodige zelfspot.

Vollinga is er goed in om details te beschrijven. Vooral details over de omgeving. Het kleine huis waar Eva woonde toen ze jong was, het Thaise resort; je ziet het allemaal zo voor je. Als je kijkt naar herkenbaarheid, zijn vrouwelijke vijftigers eigenlijk de ideale doelgroep van dit boek. Maar ook als je jonger bent, is het een mooi en boeiend verhaal.

Er komen pittige thema's voor in Vandaag houden we het droog. Scheiden, en wat dat doet met alle betrokkenen; bindingsangst; rouwen en het missen van overleden dierbaren. Maar ook rouwen om een verloren droom. Het verwerken van het verleden, maar ook van het heden. Toch heeft het boek qua toon ook een bepaalde nuchterheid, waardoor het nergens te zwaar op de hand wordt.

Vandaag houden we het droog

1  2  3  4  5

Een verrassend en sprankelend debuut over beslissende keuzes en grote gevolgen

Eva maakt als jonge vrouw een drastische keuze die haar de liefde van haar leven kost. En hoewel ze heeft leren omgaan met de consequenties van de leugen die ooit onvermijdelijk leek, beseft ze op haar vijftigste dat het roer om moet. Dochter Portia is al jaren het huis uit en haar huwelijk heeft zijn glans verloren. Ze vertrekt naar een kuuroord in Thailand om ‘zichzelf terug te vinden’ tijdens een ontspannende week voor body & soul.

Abe, ooit een veelbelovend muzikant, probeert zich neer te leggen bij zijn bestaan als muziekleraar op een middelbare school. Alleen zijn dure loft herinnert nog aan betere tijden. Hij rommelt zich door het bestaan, maar als een van zijn oude bandleden voorstelt om een reu¨nieoptreden te geven in hun oude stamkroeg, komt er iets van het vuur in hem weer tot leven.

Eva en Abe zijn elkaar nooit echt vergeten. Is het nu eindelijk tijd voor de waarheid?