Recensie: Lyssa RECENSIE

Officier Gaspar Szabó is op zomerverlof in de stad Mestopes. Vlak na zijn aankomst ontmoet hij de mooie en interessante Lyssa Boktani. Zij blijkt de vrouw van de directeur van de krant te zijn waar Gaspar tijdens zijn verlof werkt. Viktor Boktani is een man die door iedereen wordt gezien als schuw en nors. Al snel wordt Gaspar in hun 'gezin' opgenomen als huisvriend. Steeds wordt hij verscheurd door zijn liefde voor Lyssa en zijn geweten. Ondertussen heerst rabiës in Mestopes wat voor onrust zorgt in de stad.

Lyssa speelt zich af in 1877. Het is in alle opzichten een klassieke roman en de lezer waant zich volledig in de sferen van die tijd. Tom Hofland weet de sfeer en het tijdsbeeld zo neer te zetten dat het totaal geen moeite kost om de situatie voor je te zien. Je voelt de drukte en gezelligheid van de stad maar ook het mooie, weidse en rustgevende van het platteland. Toch voelt het verhaal ook heel modern aan. De basis van het verhaal heeft een bepaalde tijdloosheid wat maakt dat het in verschillende tijdsgeesten kan afspelen. Dit leest bijzonder prettig. De personages zijn goed uitgewerkt met zowel goede als slechte eigenschappen wat ze zeer menselijk maakt. Daardoor is het gemakkelijk meeleven met alle personages en het maakt het dilemma van hoofdpersoon Gaspar extra invoelbaar. Aan de ene kant voelt hij een alles overweldigende liefde voor Lyssa maar komt in de knoei met zijn loyaliteit en vriendschap naar haar man Viktor Boktani toe.

De schrijfstijl van Tom Hofland is zeer toegankelijk en gemakkelijk leesbaar. Er is precies een goede verhouding tussen spanningsopbouw en rust tussendoor zodat het ontspannend leest maar toch nieuwsgierig maakt naar het vervolg. Steeds weer gebeurt er iets onverwachts net op het moment dat je denkt rustig te kunnen ademhalen en erop kunt vertrouwen dat alles wel goed zal komen. Het is een uitdaging het boek tussendoor weg te leggen en je gedachten bij de dagelijkse bezigheden te moeten houden. Hierdoor leest het verhaal als een trein en ben je sneller bij het einde dan je eigenlijk zou willen.

Lyssa is een mustread voor wie van historische romans houdt, maar eigenlijk een aanrader voor iedereen. Het is het debuut van Tom Hofland qua romans maar hij heeft zeker veel ervaring met zijn publicaties op weblogs en op de site van literair tijdschrift De Gids. Lyssa is een debuutroman om trots op te zijn en deze recensent kijkt uit naar volgende werken van deze talentvolle schrijver.

Lyssa

1  2  3  4  5

Mestopes, 1877. Op zomerverlof in de grote stad ontmoet de jonge officier Gaspar Szabó de intrigerende Lyssa Boktani. Als vrouw van een rijke intellectueel introduceert zij hem in de hogere kringen van de Mestopische elite. Gaspar droomt ervan haar weg te kapen van haar man Viktor, een schuwe mensenhater. Intussen broeit er in de zonnige straten van Mestopes een ziekte die van mensen beesten maakt. Een reeks ongelukken zorgt ervoor dat Gaspar de mysterieuze Viktor Boktani daadwerkelijk ontmoet en de zomer in het teken komt te staan van de grote drie: de liefde, de vriendschap en de dood.
    Lyssa is een uitzonderlijk boek: een ode van een Nederlandse debutant aan romans van de Grote Russen.