Recensie: Phobos 2 - Victor Dixen RECENSIE

Recensie: Phobos 2 - Victor Dixen

Waar boek één gaat over het dating programma in de ruimte en Leonor die langzaam achter het complot komt, moeten de deelnemers in Phobos 2 besluiten wat ze gaan doen; gaan ze terug en stevenen ze op een gegarandeerde dood af, waarbij ze ook gelijk Serena kunnen laten oppakken, of landen ze op Mars en gaan ze proberen zichzelf te redden? En hoe zullen de uiteindelijke koppels eruit gaan zien?

Het verhaal is redelijk uniek. Een realityprogramma in de ruimte is niet iets wat ik eerder ben tegengekomen in een boek. Boek één wordt wel eens omschreven als De Selectie in de ruimte. Het boek is ook vermakelijk en onderhoudend. Je wilt graag weten hoe het verder gaat met iedereen. Ook zijn in dit boek weer verschillende tekeningen te vinden en schema's die echt positief bijdragen aan het boek.

Maar waarom dan de 3 hartjes? Nou het boek is zo slecht geschreven! De schrijfstijl is te makkelijk en niet op een positieve manier. Victor Dixen lijkt te schrijven voor kinderen onder de 13 jaar. Alle gesprekken zijn erg simpel opgeschreven en hoe de personages onderling met elkaar praten is niet realistisch. Er zit totaal geen diepgang in en het klinkt niet zoals "echte" mensen met elkaar zouden praten.

Daarnaast is het fijn als er diepgang in een verhaal zit en een link naar een realistische wereld. Maar dit ontbreekt in Phobos 2 vaak. Want wat alle wetenschappers van een instantie die gelijk moet staan aan "Nasa" niet doorhebben, ontdekt één tienermeisje in een paar minuten. Verder is het gedrag van de mensen op aarde die fan zijn van het programma gewoonweg te onrealistisch. Het lijkt wel of iedereen in dit boek een beetje simpel is en iedereen praat met elkaar alsof ze robots zijn. De gesprekken zijn oppervlakkig en komen nep over. Gelukkig is Leonor in dit deel wat minder psychotisch en dit maakt haar beter te volgen in het boek. Maar ik moet het zeggen dat Marcus alle tekenen vertoont van een psychopaat; iemand zijn naam in de borst kerven is niet oké. Of diegene, als er crisis is, ononderbroken aanstaren komt bij mij verkeerd over. Victor Dixen blijkt dit echter expres te hebben gedaan en hier was ik in het begin niet van op de hoogte. Hij wilde alle karakters boarderline geven omdat hij het idee heeft dat als mensen in reality televisie worden gecast ze altijd serieuze problemen hebben, anders is het niet interessant voor een publiek om naar te kijken. En dit is natuurlijk ook wel waar. Kijk maar naar series zoals Jersey Shore. Maar zo is alles in dit verhaal in het extreme getrokken. Het hele boek is alsof je een slecht geacteerde shows kijkt.

Kortom, het verhaal is echt leuk om te lezen. En ik ben ook benieuwd naar deel 3 omdat ik wel wil weten hoe alles eindigt. Maar het onrealistische, de ontbrekende diepgang en vooral het "slechte acteren" overheersen toch te erg om Phobos 2 een goed boek te noemen. Als het boek serieuzer geschreven zou zijn en beter doordacht zou zijn zou het een topper geweest zijn.

Phobos 2

1  2  3  4  5

De twaalf pioniers van het Genesisprogramma dachten te weten wat ze te wachten stond. Ze dachten hun oude leven achter zich te hebben gelaten om echte ruimtehelden te worden. In werkelijkheid zijn ze het slachtoffer van een wrede samenzwering.

Léonor dacht haar gevoelens onder controle te hebben. Ze hoopte op Mars eeuwige roem te vinden en misschien wel verliefd te worden, maar ze blijkt de doos van Pandora te hebben geopend. En nu zijn de herinneringen te heftig om ooit nog te vergeten…