Recensie: Ten overstaan van de hele wereld RECENSIE

Een soort fantoomgeld

Hollywood, jaren '50. De verteller van Ten overstaan van de hele wereld ziet een prachtige jonge vrouw de zee in lopen. Wanneer hij ontdekt dat ze niet zomaar gaat zwemmen of gaat genieten van de koele zee, bedenkt hij zich niet; hij redt haar. Die redding is het begin van een bijzondere relatie.

Het is de ogenschijnlijk emotieloze scenarioschrijver die verhaal in Ten overstaan van de hele wereld van Afred Hayes aan de lezer zal mededelen. De schrijver die compleet afgestompt lijkt van de huidige werkelijkheid, leeft een aantal maanden zonder zijn vrouw in Hollywood. Hoewel hij een hekel heeft aan de hebzucht van anderen, 'De fout lag, leek me, bij mijzelf: misschien hadden die mensen helemaal niets sinisters. Maar hadden ze iets vraatzuchtigs, iets onverzadigbaars dat besmettelijk was en een vaag sinister aura verspreidde', past hij naadloos in het wereldje waar succes je de ene dag maakt en de andere dag breekt. Al snel vertoont hij trekken die hij liever niet vertoonde.

Nadat hij de mooie vrouw uit het water heeft gered, komt hij niet meer van haar af. Een paar dagen later belt ze hem en langzaam bouwen ze een relatie op. Het meisje, een tot nu toe niet zo goed geslaagde actrice, is in Hollywood om haar gezicht te tonen. Echter, ook de harde werkelijkheid toonde haar gezicht. De wereld van glitter en glamour blijkt zo mooi nog niet.

Stilistisch gezien lijkt Ten overstaan van de wereld bijzonder, maar is allesbehalve aantrekkelijk. De vertelinstantie houdt bewust afstand van de lezer en toont nergens zijn emotie. Alles lijkt met de rede te worden opgelost: 'Ik had, neem ik aan, een minimum aan luxe verwacht, gewend als ik was geraakt aan de appartementen die ik bezocht en die allemaal luxer waren gemeubileerd dan dat van haar. Kennelijk was ik vergeten dat meisjes nog steeds zo woonden.' Met een soort indirecte weergave van directe gesprekken laat Hayes zijn schrijver de wereld en de gebeurtenissen beschrijven: 'Ik moest niet zo kijken, echt niet. Wat was een man meer of minder? Alles verdween: door de gootsteen, met het puppyvet, de billen waar een fotograaf ooi lyrisch van werd, de eerste strapless jurk. Mijn god, mannen: ze waren iets wat vrouwen nodig hadden, net als kleren.'

Bovendien gebruikt Hayes in de roman vrijwel geen namen. De verteller is de 'ik' en het meisje is de 'zij'; naamloos. De personages delen op hun beurt vervolgens zeer selectief dingen met de lezer. Het verhaal is allesbehalve opbeurend. Vernedering, angst, verdriet en mislukking liggen continu op de loer. Waar alle omstanders niets om elkaar lijken te geven, bouwen de schrijver en actrice een band op en proberen ze nog een beetje menselijk te blijven.

Echter, juist met deze verhaalstijl weet Hayes de lezer te overtuigen van de sfeer in Hollywood. De afstandelijkheid, de naamloosheid en het gebrek aan emotie geven weer hoe de wereld van glitter en glamour, de wereld waar geld je maakt of breekt, in elkaar zit: 'Vond zij het niet ook een soort van fantoomgeld? Dat malle gedoe dat je van de ene dag op de andere rijk werd, maar, hoe gek het ook klonk, nooit echt rijk. Ik geloofde niet dat het geld, in zulke hoeveelheden, zoals de zei, mij een groter gevoel van zekerheid gaf.' Met zowel de schrijver als de actrice laat Hayes zien welke mensen naar Hollywood trekken en waarom. Tegelijkertijd laat hij zien hoe de wereld onder de witte letters werkelijk is; hard, meedogenloos en lang niet voor iedereen geschikt.

Tegen het einde van het verhaal maakt Hayes de cirkel van het harde, kille Hollywood rond. Ten overstaan van de hele wereld zal niet het meest opbeurende boek uit de boekenkast worden. Echter, het verdient het wel gelezen te worden. Al is het maar vanwege de bijzondere stijl.

Ten overstaan van de hele wereld

Alfred Hayes

1 maart 2017

ISBN 9789048818808
    Uitgever Lebowski
    127 pagina's

Lebowski

1  2  3  4  5

Ten overstaan van de hele wereld speelt zich af in het Hollywood van de jaren '50: de plek waar je slechts zo interessant bent als je laatste project. De verteller, een scenarioschrijver, redt een jonge vrouw die met een stomdronken zelfverzekerdheid de Stille Oceaan in strompelt.
    De verteller maakt zich allang geen illusies meer over zijn werk. Hij wil gewoon alleen gelaten worden. Toch beweegt hij zich, zonder dat hij het van plan was, steeds meer in de richting van de jonge vrouw, die het klappen van de zweep maar al te goed lijkt te kennen. Ze is een overlever, net als hij, en terwijl hun aanvankelijk voorzichtige affaire steeds destructiever wordt, ontdekt hij dat dat niet het enige is wat ze gemeen hebben, dat ze meer op elkaar lijken dan hij ooit had kunnen bedenken.