Recensie: De bewaarder van gevonden voorwerpen RECENSIE

Anthony Peardew woont in een prachtig huis, Padua genaamd, met een schitterende rozentuin, maar alles wordt overschaduwd door de dood van zijn geliefde Therese, veertig jaar geleden. Op haar sterfdag verloor hij haar medaillon en sindsdien is hij gevonden voorwerpen gaan verzamelen. Elk voorwerp koestert hij en met zijn verzameling groeien de verhalen die hij neerschrijft; eerst vrolijk maar steeds droefgeestiger.

Laura is de assistente van Anthony die na een liefdeloos huwelijk haar toevluchtsoord vindt in Padua; ze geniet van de rust, de verhalen en vriendschap van Anthony. Pas na zijn dood ontdekt ze de schat aan gevonden voorwerpen in zijn studeerkamer, die altijd op slot was. Anthony laat haar alles achter: zijn huis, de tuinman, het bijzondere buurmeisje en de ongelukkige geest van Therese. Maar zijn belangrijkste opdracht is om de gevonden voorwerpen naar hun rechtmatige eigenaar te brengen...

Ruth Hogan debuteert met De bewaarder van gevonden voorwerpen en schiet hiermee vol in de roos. Het concept van het verhaal is bijzonder; het verhaal wordt verteld door twee verhaallijnen, maar is doorweven van korte verhalen waarin de soms grappige, soms trieste en soms kleine betekenis van de gevonden voorwerpen worden beschreven. Het boek is doorspekt met verhalen en laat je hunkeren naar meer. We lezen over Anthony in zijn laatste dagen en Laura die, onzeker over zichzelf en haar leven, opbloeit door de opdracht van Anthony.  Maar ook lezen we met grote tijdsprongen mee in het leven van Eunice en haar grote (onbeantwoorde) liefde Bomber, waarbij steeds verder wordt toegewerkt naar het punt waarop al deze levens bij elkaar komen tot een prachtig en compleet einde.

De schrijfstijl van Ruth Hogan leest erg prettig; vlot, met humor en alledaags, wat het boek toegankelijk maakt voor een heel breed publiek. Soms heb je klassiekers waar je niet doorheen lijkt te komen; dit wordt een klassieker die je niet weg kan leggen.  De mengeling van romantiek, vriendschap en een tikkeltje magie maakt De bewaarder van gevonden voorwerpen een uniek boek. Ook de kaft van het boek spreekt erg aan met zijn rozenblaadjes en gevonden voorwerpen binnen een omlijsting van een vintage kast. (En stiekem zijn we ook dol op de originele kaft!)

De personage van Sunshine, het bijzondere buurmeisje, springt er echt uit. Sunshine is negentien jaar en heeft het syndroom van Down. Of zoals zij het zelf noemt: 'Het danssyndroom'.  Anthony vraagt Laura in zijn afscheidsbrief om vriendschap met het eenzame meisje te sluiten, wat Laura met tegenzin doet (soms verstopt ze zich zelfs voor Sunshine) maar wat uitmondt tot een bijzondere vriendschap. Ruth Hogan zet dit speciale karakter neer vol eerlijkheid, oprechtheid en speelse humor waarmee Sunshine tot leven komt en je hart verovert.

De bewaarder van gevonden voorwerpen is een hartverwarmende roman over onverwachte vriendschap, ware liefde en de enorme betekenis die kleine dingen kunnen hebben. Een inspirerend boek met de boodschap dat alles én iedereen een verhaal heeft.

De bewaarder van gevonden voorwerpen

1  2  3  4  5

'citroengeel haarspeldje met plastic bloem' - gevonden op het speelveld van Derrywood Park, 2 september.'

'theekop met schotel van Chinees porselein... gevonden op een bankje in Riveria Public Gardens op 31 oktober.'

Anthony Peardew is de bewaarder van gevonden voorwerpen. Veertig jaar geleden verloor hij een kleinood van zijn geliefde Therese. Op dezelfde dag stierf ze. Sindsdien redt Anthony verloren voorwerpen en schrijft er verhalen over. Nu, in de nadagen van zijn leven, betreurt hij het dat hij die voorwerpen niet heeft kunnen teruggeven aan de eigenaars. Hij laat deze taak als erfenis na aan zijn nietsvermoedende assistente, Laura, tezamen met zijn sfeervolle huis, zijn tuinman Freddy en de ongelukkige geest van Therese.Met de hulp van Freddy en het bijzondere buurmeisje, Sunshine, moet Laura afmaken wat Anthony is begonnen, door de enige persoon te vinden die hem kan verenigen met zijn verloren geliefde.