Recensie: Maangloed RECENSIE

Is Maangloed een autobiografisch roman of een geromantiseerde autobiografie? Op het eerste gezicht is dit niet duidelijk te zeggen. Met aandacht voor details en een prachtige zinsopbouw doet de auteur letterlijk een boekje open over het leven van zijn grootvader. De lezer leert hierbij over zijn boeiende hobby's, bijzondere interesses, maar vooral ook zijn leven in de tweede wereldoorlog.

De grootvader van Michael Chabon is terminaal ziek. Chabon heeft op zijn sterfbed intense gesprekken met hem: over de fascinatie van zijn grootvader voor het Amerikaanse ruimtevaartprogramma, zijn heftige leven van de Joodse achterbuurten tot het vooroorlogse Zuid-Philadelphia, de opruk van Nazi-Duitsland en de gecompliceerde liefde tussen hem en een ernstig getraumatiseerde vrouw. Het resultaat is een verhaal over familie, avontuur, liefde, oorlog, lust, waanzin en het verwoestende effect van leugens en geheimen.

De titel, Maangloed, heeft duidelijk een link met de fascinatie van de grootvader van Chabon voor alles wat met ruimtevaart te maken had. Dit wordt heel mooi door het verhaal geweven, door er op verschillende manieren naar te verwijzen. Dit doet hij bijvoorbeeld een televisieprogramma of krantenartikel, dat iets losmaakt bij de hoofdpersoon. Hij had duidelijk geen alledaags leven, maar kwam in aanraking met bijzondere personages, zoals een oude priester en een zeer getraumatiseerde vrouw. Dit, in combinatie met de sterk persoonlijkheid van Chabon's grootvader levert unieke situaties op, zoals een plan om een brug op te blazen en de ontmoeting met Chabon's grootmoeder. Als lezer kun je niet anders dan gefascineerd raken door zijn verhaal en alleen maar meer details in je op willen nemen.

De schrijfstijl van Chabon is beschrijvend en zit boordevol details. Dit zorgt ervoor dat zijn lezers de scènes bijna kunnen proeven. Deze manier van schrijven heeft alleen wel een nadelige invloed op de vaart en de opgebouwde spanning in het verhaal. Ook wordt in de omschreven herinneringen steeds de benaming grootvader gebruikt, wat een afstand schept tussen de lezer en het verhaal. Hierdoor leg je het boek ook weer gemakkelijk weg. Daarbij lijkt er op het eerste gezicht in het verhaal geen duidelijk begin, midden en slot aanwezig te zijn. Naarmate je verder komt in het boek en vooral bij het laatste stuk wordt duidelijk waar het verhaal naartoe gaat en komt de boodschap extra duidelijk binnen.

Maangloed zal afhankelijk van het type lezer heel verschillend ontvangen worden. De één zal zwaar onder de indruk zijn van de mooie zinsopbouw en de gedetailleerde en intrigerende fragmenten, de ander zal het boek te beschrijvend en traag vinden en hierdoor Maangloed sneller wegleggen. Wat iedere lezer in ieder geval zal bekennen, is dat Michael Chabon een uitstekende schrijver is. De New York Times vergeleek zijn romans met een Perzisch tapijt en dit is, in het geval van Maangloed, meer dan treffend.

Maangloed

Michael Chabon

23 maart 2017

ISBN 9789026337772
    Uitgever Anthos
    480 pagina's

Anthos

1  2  3  4  5

Michael Chabon – Maangloed Michael Chabon schreef met Maangloed een nieuw literair meesterwerk dat moeiteloos waarheid met fictie vervlecht. Intens, tragikomisch, ontroerend en bovenal: chabonesk. Chabon won voor zijn roman De wonderlijke avonturen van Kavalier & Clay de Pulitzer Prize. Vlak nadat zijn debuutroman De geheimen van Pittsburgh verscheen, reisde Michael Chabon naar zijn moeders huis om een bezoek te brengen aan zijn terminaal zieke grootvader. Op zijn doodsbed vertelt zijn opa over de rebelse jonge man die hij ooit was en het roerige leven dat volgde in een levensverhaal dat de twintigste eeuw omspant: over de joodse achterbuurten van Zuid- Philadelphia waar hij als schoffie opgroeide in de jaren dertig en zijn rol in de Tweede Wereldoorlog, over zijn obsessie met het Amerikaanse ruimtevaartprogramma vanaf de jaren zestig tot zijn flirt als oude man met een intrigerende dame in het bejaardentehuis in Florida. In het tijdsbestek van een week hoort Michael nooit eerder vertelde verhalen, over oorlog en avontuur, lust en liefde, waanzin en existentiële twijfel en, uiteindelijk, over de verwoestende impact van geheimen en leugens.