Recensie: Een echte Vermeer RECENSIE

Han van Meegeren is een zeer getalenteerde kunstschilder die probeert door te breken in de kunstwereld van Delft. Door zijn verliefdheid op Jólanka, de vrouw van de belangrijke kunstcriticus Bredius, haalt hij diens woede en jaloezie op de hals. Door de slechte kritieken van Bredius maakt hij de carrière van van Meegeren kapot. Om wraak te nemen neemt van Meegeren zich voor 'een echte Vermeer' te schilderen en deze door Bredius als echt te laten erkennen. Door zijn overmoed werkt hij zich echter steeds meer in de nesten.

Een echte Vermeer begint aan het einde van het verhaal, als van Meegeren opgepakt is voor landverraad. Hierdoor wordt de kijker meteen geboeid en op scherp gezet. Door de rechtszaak heen vertelt van Meegeren zijn verhaal, de reden waarom hij tot zijn daad is gekomen. Dit tijdsverloop zorgt voor extra spanning en een extra dimensie in het verhaal. De kijker krijgt steeds genoeg informatie om het verhaal te volgen, maar toch nieuwsgierig te blijven naar het vervolg.

De tijdsgeest van de jaren twintig tot en met de jaren vlak na de Tweede wereldoorlog wordt op prachtige authentieke wijze weergegeven. Dit maakt het makkelijk je te verplaatsen in die tijd en je helemaal mee te laten voeren in het verhaal. De prachtige omgeving van Delft, maar zeker ook Rome waar een deel van het verhaal zich afspeelt zijn een lust voor het oog.

Complimenten voor het kiezen van de cast en de prestaties die deze hebben geleverd. Jeroen Spitzenberger is de rol van Han van Meegeren op het lijf geschreven. Zonder gene weet hij de goede, maar vooral ook de donkere kanten van van Meegeren te laten zien. Doordat hij ook deze kwetsbare kant zo goed kan laten zien is weet hij bij de kijker toch iets van sympathie voor van Meegeren op te wekken, ondanks het ronduit onuitstaanbare gedrag dat hij een groot deel van de tijd laat zien. Zeker ook complimenten voor zijn tegenspeelster Lize Feryn, die zijn muze Jólanka speelt en die zowel de redding als de ondergang van van Meegeren lijkt te zijn. Verder verdienen ook zeker Roeland Fernhout (Theo), Porgy Franssen (Bredius) en Mingus Dagelet (Jac van Meegeren, zoon) vermeld te worden voor hun acteerprestaties in deze film. Samen maken zij het verhaal levend en van begin tot einde boeiend.

Extra detail en leuk weetje is dat het verhaal gebaseerd is op een bijna waargebeurd verhaal, zoals de aankondiging al aangeeft. Bij de aftiteling wordt genoemd welk deel wel waargebeurd is en welk deel niet. Een echte Vermeer is zeker een aanrader voor de liefhebber van Nederlandse films. Een film waar maker Rudolf van den Berg met recht trots op mag zijn.

Een echte vermeer

• Verschenen (film):

3 november 2016
    (dvd) december 2016

Speelduur: 110:00
  • Distributeur:

Cinéart
  • Cast:

• Regisseur:

Romantisch drama

1  2  3  4  5

De vroege jaren twintig van de vorige eeuw. De jonge getalenteerde schilder Han van Meegeren wordt als de rebel van de Nederlandse kunst scene beschouwd. Niet omdat zijn werk avant-garde is, juist omdat hij de stijl van oude meesters zoals Rembrandt en Vermeer navolgt. Als Han halsoverkop verliefd wordt op Jolanka, echtgenote van de belangrijkste kunstcriticus van het land, levert hem dat een machtige vijand op die zijn carrière in de knop breekt.  Han zweert wraak: hij zal een perfecte Vermeer-vervalsing creëren om de kunstwereld te misleiden en zijn vijand te vernederen. Maar dan wordt hij geconfronteerd met een keuze: de waarheid onthullen en zijn wraak te voltooien – of zijn mond houden en het hart van Jolanka veroveren; hij kiest voor het laatste.

Al snel verdient Han een fortuin met zijn vervalsingen, maar als Nazi-kopstuk Hermann Göring zich bij hem meldt omdat deze op zoek is naar een Vermeer voor zijn privé-collectie, sluit het web van verraad en bedrog zich steeds strakker om Han. Het zou zomaar zijn leven kunnen kosten.

Bekijk hier de trailer: