Recensie: De verloofde van de postbode RECENSIE

Tanja Schumpf werkt als serveerster in de Madelinot, een restaurant in Montreal. Tijdens haar werk wordt ze verliefd op een van haar vaste klanten, Bilodo. Bilodo is een verlegen postbode die vooral druk bezig is met kalligrafie en zich verdiept in de Japanse dichtkunst. Hij merkt Tanja's verliefdheid niet, totdat er op een onweersachtige dag gebeurtenissen in gang worden gezet die niet meer kunnen worden teruggedraaid...

'Kolkend als water

dat tegen de rotsen slaat

maakt de tijd lussen'

In het vorige boek van Denis Thériault, De eenzame postbode, lazen we het verhaal van Bilodo die verliefd werd op Ségolène en zich daarom verdiepte in het schrijven van haiku's. In de opvolger, De verloofde van de postbode, wordt het verhaal van Tanja verteld, die verliefd wordt op Bilodo en daarom op haar beurt steeds geïnteresseerder raakt in het schrijven van haiku's en Bilodo's andere interesses. Het is aan te raden om eerst De eenzame postbode te lezen voordat je aan dit boek begint. Hoewel het ook zeker op zichzelf te lezen is, is het plot nog mooier als je dankzij het vorige verhaal verhaalelementen herkent. Veel van de personages komen weer terug in dit boek.

Ook in De verloofde van de postbode heeft Denis Thériault een sympathieke hoofdpersoon neergezet. Tanja, een serveerster die echt van haar werk houdt, wil dolgraag dat Bilodo haar opmerkt. Ze weet dat Bilodo van Japanse cultuur houdt, en dus gaat ze daarmee aan de slag. Ze versiert het restaurant met origami en bonsaiboompjes, zorgt dat sushi op de menukaart komt en verkleedt zich met Halloween als geisha, maar Bilodo merkt haar toenaderingen niet op en leeft in zijn eigen wereldje. In het vorige boek was al gebleken dat Bilodo Ségolène misleidt door zich voor te doen als haar correspondent Grandpré, met wie ze haiku's uitwisselt. In dit verhaal lees je hoe de misleider wordt misleid, maar hoe dat precies in zijn werk gaat zal ik niet verklappen. Tanja maakt in haar verliefde staat een paar twijfelachtige keuzes, maar het verhaal blijft vertederend.

'De haiku, die uit drie regels bestond, twee van vijf lettergrepen en een van zeven, met zeventien lettergrepen in totaal, streefde ernaar het onveranderlijke en het vergankelijke naast elkaar te plaatsen. Een goede haiku was eenvoudig en precies, en moest verwijzen naar de natuur (kigo) of naar een werkelijkheid, die niet alleen voor de mens gold.'

Wederom lees je veel over haiku's en dat past het mooi in het verhaal. De gedichten hebben echt een doel in het plot en vormen niet opeens een onderbreking. Dus ook al vind je losstaande haiku's niet zo interessant, in dit verhaal zijn ze echt op hun plaats. Wie weet raak je zelf ook geïnspireerd om een poging te wagen om een zo schijnbaar simpel gedicht te schrijven.

De verloofde van de postbode is een vertederend en charmant verhaal, gevuld met poëzie, romantiek en een beetje filosofie. Thériault weet de verhaallijn van Tanja op overtuigende wijze aan die van Bilodo te verbinden en heeft zo weer een mooi cirkelverhaal geschreven.

De verloofde van de postbode

1  2  3  4  5

De drieëntwintigjarige Tanja Schumpf uit Beieren vertrekt naar Montreal om er te gaan studeren, haar Frans te verbeteren en een jongen te ontmoeten die ze op internet heeft leren kennen. De jongen valt tegen, maar de stad bevalt haar en ze besluit er te blijven. Om in haar levensonderhoud te voorzien neemt ze een baantje als serveerster in de Madelinot, een restaurant in de volkswijk Saint-Janvier-des-Âmes. Daar wordt ze verliefd op Bilodo, een verlegen postbode die een passie heeft voor kalligrafie en het schrijven van haiku's. Op een onweersachtige dag neemt hun lot een onverwachte wending en raken hun levens met elkaar verstrengeld.