Recensie: Doodvonnis RECENSIE

Mitch Rapp, een van de beste CIA-agenten ooit, wordt gevreesd door zowel de onderwereld als zijn collega’s. Rapp is iemand die je beter te vriend kunt houden, mocht je in leven willen blijven. Russisch geheimagent Grisja Azarov heeft geen doodswens, maar toch neemt hij het tegen de zo gevreesde Mitch Rapp op. In een strijd vol politieke problemen en terrorisme, reist Rapp van land naar land om de Pakistaanse kernwapens uit handen van de terroristen te houden. Wanneer blijkt dat Rusland interesse toont in de wapens voor massavernietiging van olievelden, moet Rapp tot diep infiltreren op het terrein van de Russen. Hij komt terecht in de kern van IS en ziet zijn kans om deel te nemen aan een van hun missies, maar of dat goed af gaat lopen is nog de vraag.

Mitch Rapp is een personage waar hiervoor al twaalf boeken over zijn geschreven door Vince Flynn. Na diens overlijden heeft Kyle Mills het dertiende en veertiende deel in de serie geschreven, onder andere Doodvonnis, en gelukkig is het niet te merken dat er van schrijver gewisseld is. Het boek is net zo spannend als alle andere delen, misschien zelfs nog wel spannender. Het is vlot geschreven, zonder lastige woorden of ingewikkelde zinnen die je wel twee keer moet lezen voor je het begrijpt. Natuurlijk is het lezen van dit boek extra leuk als je weet over welke wapens het gaat en hoe het politiek systeem in de betreffende landen werkt, maar het is niet nodig om het verhaal te kunnen volgen. Ook maken de personages hier en daar een sarcastische opmerking of een grap, wat de sfeer luchtiger maakt en het lukt ze zelfs om de lezers te laten lachen.

Naast de fijne schrijfstijl en humor, wordt er ook gebruik gemaakt van meerdere invalshoeken. Zo heb je Mitch Rapp, die alles erg praktisch bekijkt en vervolgens een tactisch plan opstelt. Verder heb je Irene Kennedy; zij bekijkt de politieke gevolgen van Rapp’s acties en onderhandeld met de presidenten en hoge bazen. Door Irene leer je ook de andere kant kennen, want elke handeling van de agenten brengt een hoop gevolgen met zich mee die normaal worden weggelaten in thrillerverhalen. Naast Mitch Rapp komt er soms ook een hoofdstuk uit het point of view van Grisja, die je meeneemt in de Russische politiek en je een kijkje geeft in een volledig corrupte regering.

Als laatste heb je Claudia en haar dochter. Deze twee hebben een speciaal plekje bij Mitch en dat weten zijn tegenstanders inmiddels ook. Claudia laat Rapp altijd twee keer nadenken voor hij wat doet en dankzij haar rol in het verhaal komt de lezer te weten dat de veelal gevreesde agent gevoelens heeft. In het begin komt hij voornamelijk over als een gevoelloze jongen die zo’n beetje alles oplost met moord, maar verder in het verhaal komen er mensen bij van wie hij houdt. Dan merk je dat hij zeker in staat is tot het tonen van emotie; hij houdt het alleen verborgen, omdat mensen om wie hij geeft meestal worden ontvoerd en/of gedood.
 Daarmee val je ook van de ene verbazing in de andere: waar agenten en spionnen toe in staat zijn en wat ze moeten doorstaan is ontzagwekkend. Dit verhaal dwingt absoluut respect af voor iedere soldaat die tot het uiterste gaat om zijn land te verdedigen.

Het verhaal is tot de laatste bladzijde spannend. Daar draagt de gemakkelijke schrijfstijl aan bij, maar ook de wisselingen in point of view. Op het moment van een cliffhanger aan Mitch zijde gaat de schrijver in het volgende hoofdstuk over op Grisja en zijn kant van het verhaal, wat ervoor zorgt dat je van alle kanten goed geïnformeerd bent maar ook dubbel zoveel spanning beleefd. Hier komt nog bij dat de afloop voor iedereen een totale verrassing is. Al met al is het een pageturner die je niet meer loslaat.

Doodvonnis is een verhaal waar je van moet houden: politieke intriges, terrorisme, geweld. Wel is het het lezen meer dan waard en ook de andere boeken uit de Mitch Rapp serie zijn aan te raden. Als je eenmaal goed in het verhaal zit, is dit boek van Vince Flynn uit voor je er erg in hebt. Zeker een aanrader voor de liefhebber van een goede, bloedstollende thriller!

Doodvonnis

1  2  3  4  5

Mitch Rapp is gewend te winnen. Samen met vriend en collega Scott Coleman gaat Rapp de strijd aan om Pakistaanse kernwapens uit handen van terroristen te houden. Daar komt bij dat Rusland ook geïnteresseerd is en beslist niet met dezelfde reden als Rapp en Coleman.

Al snel wordt het angstaanjagend duidelijk dat de krachten in Moskou zijn gebundeld om nog meer chaos en onrust in het Midden-Oosten te creëren, en moet Rapp diep infiltreren op Russisch grondgebied, waar hij zich als een Amerikaanse IS-rekruut voordoet. Daar legt hij een plan bloot dat veel gevaarlijker en sluwer is dan hij ooit had kunnen denken en dat weleens vergaande en catastrofale gevolgen kan hebben.