Recensie: Vrouwen die Vreemdgaan RECENSIE

Vreemdgaan wordt meestal geassocieerd met mannen, maar schrijfster Wieke van Oordt heeft de rollen omgedraaid! Het boek Vrouwen die Vreemdgaan gaat over Bibi, een knappe, hoogopgeleide vrouw van halverwege de veertig. Ze heeft het allemaal voor elkaar, een goede man en twee lieve kinderen, alleen mist ze één ding in haar leven. Seks. Tijdens een presentatie op een beurs gaat ze vreemd en niet veel later bekent ze haar overspel aan haar vriendinnen. Wat blijkt? Ze doen het allemaal! De vriendinnen richten een clubje op: Vrouwen die Vreemdgaan. Elke club heeft regels, zo ook deze. Niet vertellen, niet met bekenden, niet bij je partner weggaan en absoluut niet verliefd worden. Wat kan er misgaan...

Het boek Vrouwen die Vreemdgaan is geschreven door Wieke van Oordt. Het is haar eerste roman voor volwassenen. Eerder schrijf zij al vijftien kinderboeken. Met Vrouwen die Vreemdgaan doorbreekt Van Oordt direct een taboe, vreemdgaan wordt voornamelijk geassocieerd met mannen en niet met vrouwen. Best gek eigenlijk, want uit dit boek blijkt dat vrouwen wel degelijk vreemdgaan al dan niet fantaseren over seks met iemand anders dan hun partner. Geloof je het niet? Vraag het dan maar eens aan je eigen vriendinnengroep! Het boek is met veel humor geschreven en zorgt ervoor dat je regelmatig hardop moet lachen. Het doet me soms zelfs een beetje denken aan de gekke humor uit Sex And The City, wat zeker Van Oordt naar mijn mening zeker als een compliment mag opvatten.

Na het lezen van elk hoofdstuk kom je meer te weten over de hoofdpersoon Bibi. Liefhebbers van boeken weten dat je soms gelijk een band met personages uit een boek hebt, dat is bij dit boek ook het geval. Je leert Bibi écht kennen. Je krijgt iets te weten over de relatie met haar man, maar ook over haar gemis en haar gevoelens. Alleen mis ik deze band een beetje met de andere vrouwen van de Vrouwen die Vreemdgaan club. De karakters van deze personages blijven oppervlakkig en details blijven onbesproken. Dit vind ik erg jammer, want achter elke leuke vrouw staat een groep met vriendinnen, die ik als lezer ook graag goed wil leren kennen. Ook vind ik dat het boek halverwege een beetje afzwakt, de spanning daalt en hier en daar mis ik ook een beetje diepgang. Gelukkig maakt Wieke van Oordt dit goed met een leuk en verassend einde. Blijf dus vooral wel verder lezen, want het is het waard!

Vrouwen die Vreemdgaan is een boek dat je aan het lachen maakt. Heerlijk om te lezen met een goed glas wijn in de zon. Wat het boek nog leuker maakt? Je kunt het doorgeven aan je eigen vriendinnenclub en het later met zijn allen nog eens bespreken. Al is het alleen maar om het taboe een beetje te doorbreken, want ook vrouwen gaan vreemd!

Vrouwen die vreemdgaan

1  2  3  4  5

Vier hoogopgeleide vrouwen, allemaal halverwege de veertig. Nu ze hun carrières op de rit hebben en de kinderen grotere zijn, is hun leven routinematige geworden. Behalve... hun zin in seks. Die is weer tot leven gekomen en sterker dan ooit.

Sociaal gezien hoogst onwenselijk: alle vrouwen zijn getrouwd en moeder. Ze besluiten eraan toe te geven, zolang het nog kan, en ze stellen vier regels op: niet vertellen, niet met bekenden, niet bij je partner weggaan en niet verliefd worden. 'Het gaat alleen om de seks, dus wat kan er mis gaan?'