Recensie: De dans der levenden RECENSIE

In De dans der levenden maken we kennis met Charles Hirscheim die op het slagveld van de Eerste Wereldoorlog zijn geheugen is verloren.  Zonder zich ook maar iets te herinneren van zijn verleden, besluit hij op het aanbod in te gaan van de Franse geheime dienst om te infiltreren als Duitser. Vanaf dit moment bevindt Charles zich als een marionet tussen twee kampen, maar is hij wel daadwerkelijk de marionet of is hijzelf degene die de touwtjes in handen heeft.

Wanneer je de achterkant van dit boek van Antoine Rault bestudeerd, klinkt het als een veelbelovend verhaal. Vooral omdat het een oorlogsroman is in de nasleep van de Eerste Wereldoorlog, terwijl de meeste boeken zich toch meer focussen op de Tweed Wereldoorlog. Helaas zorgen de eerste hoofdstukken ervoor dat de hoop op een goed verhaal al snel zijn vervlogen. Het boek bevat zo ontzettend veel details, namen en historische gebeurtenissen in een tijdsbestek van een paar hoofdstukken, dat het je af en toe gewoon duizelt en je niet echt goed je aandacht erbij kan houden.

Daarnaast wisselen de vertelperspectieven ook iets te snel. Hierdoor worden personages een beetje gehaast geïntroduceerd en vergeet je telkens wat de rol van iemand ook weer was. Dit wordt gelukkig een stuk beter naarmate het verhaal vordert, waardoor het op den duur ook een boek wordt waarbij je toch door wilt blijven lezen. Bovendien verloopt het verhaal ook wat vlotter door de verschillende gebeurtenissen waar Charles mee te maken krijgt.

Dat het tempo van het verhaal hoger komt te liggen, kan ook komen doordat je langzaam gewend raakt aan de erg lange zinnen en de woorden die de meeste mensen niet standaard in hun vocabulaire hebben zitten. Toch zorgt deze manier van schrijven er ook weer voor dat je meer het gevoel hebt dat je een verhaal leest met een historisch onderwerp, waardoor het ook weer wat charme heeft.

Voor mensen die zich wat minder verdiept hebben in de Eerste Wereldoorlog, is De dans der levenden van Antoine Rault een boek om toch wat meer over deze periode te weten te komen, maar voor de echte kenners zal dit boek niet echt interessant en misschien ietwat saai zijn. Ook andere lezen moeten zeker geen hoogstandje verwachten, maar over het algemeen is het een prima boek ter afwisseling van alle romans over de Tweede Wereldoorlog.

De dans der levenden

1  2  3  4  5

Zomer, 1918. In een militair ziekenhuis wordt een jongeman zonder geheugen wakker. Hij is alles verloren: zijn herinneringen, zijn naam, zijn afkomst en zelfs zijn identiteit. Hij praat even goed Frans als Duits.

De Franse geheime dienst ziet in hem de ideale spion en geeft hem de naam van een overleden Duitser. Hij gaat op in zijn nieuwe rol en lijkt al snel niet meer te weten wat goed of kwaad is. Of speelt hij een virtuoos spel waarbij zelfs de lezer zich verbijsterd afvraagt wat feit is en wat fictie?