Recensie: Sirenen RECENSIE

In Sirenen volgen we de agent Aidan Waits. Een agent die na enkele fouten wordt gedwongen om zich onder te dompelen in de wereld van gangs & drugshandel. Hij gaat undercover om zoveel als mogelijk te weten te komen over de leider van de Franchise gang, Zain Carver. De drugshandel vindt plaats in het centrum van Manchester. Alles verandert wanneer Waits wordt benaderd door David Rossiter, een parlementslid. Zijn dochter Isabelle is van huis weggelopen en heeft zich aangesloten bij De Franchise. Vanaf dat moment gaat Waits op pad met twee opdrachten en wordt zijn dubbelrol steeds complexer en gevaarlijker.

Sirenen is het debuut van auteur Joseph Knox. Hij is zelf opgegroeid in Manchester en weet zich waarschijnlijk daarom zo goed te verplaatsen in deze bruisende stad. Zoals gezegd volgen we hoofpersoon Waits, een bijzonder karakter. Hij gaat undercover in de drugswereld, maar zelf kan hij er wat betreft alcohol, vrouwen en drugs ook wat van. Een roekeloze agent is het resultaat. Het personage blijft in het hele verhaal, waarin hij voor 90% zelf onder invloed is, wat oppervlakkig. Het is nog een uitdaging voor Joseph Knox om zijn hoofdpersoon diepgang mee te geven. Een meer uitgebreide beschrijving van de hoofdpersoon zou helpend zijn geweest. Voelt Waits überhaupt emotie? Dit maakt dat het in het begin lastig is om in het verhaal te komen. De lezer is benieuwd naar het verhaal, maar voelt niet echt mee met Waits.

In Sirenen ontmoeten we veel verschillende mensen. Sommige maken gelijk een indruk, waardoor je ze onthoudt. Andere personages blijven je niet bij, wat het moeilijk maakt om het verhaal te volgen. Wel is het gelijk duidelijk dat in dit intrigerende detectiveverhaal niemand voor niets in het verhaal voortkomt. Alles en iedereen is met elkaar verbonden, maar de vraag is; hoe? Naarmate het verhaal vordert blijkt dat Sirenen een sterk plot heeft en hoe verder je leest, hoe beter het wordt. Als lezer is het soms wel hard werken om hoofdpersoon Waits bij te houden. Hij heeft soms eerder dingen door dan de lezer, wat laat zien dat dit detectiveverhaal goed in elkaar zit. Net als je denkt te weten hoe de vork in de steel zit, blijkt dat de schrijver toch nog een verrassing in petto heeft. Wie is nu slachtoffer en wie is nu dader? De uiteindelijke ontknoping was zelfs beter dan verwacht, al liet Knox wel nog wat kansen liggen.

Het boek Sirenen wordt een detective genoemd, maar is ook wel een thriller. Wat betreft het genre detective ben ik het hier volledig mee eens. Maar een thriller? Nee, de 'thrill' wordt niet echt gevoeld. Er is geen gevoel van spanning om te weten hoe het afloopt. Wel zijn er voldoende raadselachtige gebeurtenissen en plottwisten om de lezer bij de les te houden. Al met al een mooi debuut, wat 4 sterren verdient.

Sirenen

1  2  3  4  5

Aidan Waits is een uit de gratie gevallen agent die wordt gedwongen deel te nemen aan een undercoveroperatie nadat hij drugs uit het depot heeft gestolen. Het is zijn taak om de Franchise te schaduwen, een gang die, geleid door hun charismatische leider Zain Carver, drugs verspreid vanuit het bruisende uitgaanscentrum van Manchester. Maar als David Rossiter, een vooraanstaand parlementslid, de politie benadert omdat zijn dochter van huis is weggelopen om zich aan te sluiten bij de Franchise verandert alles...