Recensie: Pruimen op sap RECENSIE

Het eerste wat ik dacht toen ik dit boek in handen kreeg, was: waarom? Waarom een boek schrijven over taalfeiten rondom erotische woorden? Over het ontstaan en gebruik van deze woorden en uitdrukkingen? Wie zit daarop te wachten? En als je een boek schrijft over erotische woorden, waarom dan kiezen voor de meest onsexy boektitel aller tijden? Een heleboel vragen dus. En ik moet zeggen dat ik die vragen na het lezen van Pruimen op sap nog steeds heb...

Het boek is ingedeeld op alfabetische volgorde: volgens de subtitel gaat het hier om een beknopt erotisch ABC. In de inleiding leren we dat de Nederlandse taal maar liefst tussen de 400 en 500 woorden kent voor geslachtsgemeenschap. En 600 woorden voor penis en 500 voor vagina. Ik wil niet in herhaling vallen, maar wederom rees bij mij de vraag: waarom, wat moeten we in hemelsnaam met zoveel woordkeuzes? Ook valt te lezen dat veel woorden die tegenwoordig met seks worden geassocieerd, daar qua betekenis vroeger niets mee te maken hadden. Verder benadrukt schrijver Ewoud Sanders dat dit boekje niet volledig is, hij heeft slechts een aantal opvallende woorden en uitdrukkingen gekozen om toe te lichten.

De verschillende hoofdstukken in dit boek van Sanders zijn een combinatie van taallessen en geschiedenislessen. Het gaat steeds om enkele pagina's per woord of uitdrukking. Niet al te lange en uitgebreide theorieën dus gelukkig, het feit dat de hoofdstukjes redelijk kort zijn zorgt dat het geheel vlot leesbaar blijft. Het gaat veelal om zeer droge feiten, hier en daar afgewisseld met wat luchtigere anekdotes uit het verleden. De titels zijn over het algemeen vrij bekende termen. Aan het einde van het boek vind je nog een index, voor als je een bepaalde term wilt opzoeken. Ook de illustraties door Olivia Ettema moeten even worden genoemd: met de creatieve tekeningen bij elk hoofdstuk heeft zij letterlijk en figuurlijk gezorgd voor wat kleur en soms wat broodnodige humor in dit boek.

Je moet wel heel erg van geschiedenis en taal houden om tot de doelgroep van dit boek te behoren. Als dat niet het geval is, dan zal je bij het lezen van Pruimen op sap waarschijnlijk net als ik maar één ding blijven denken: waarom?

Pruimen op sap

1  2  3  4  5

Taalhistoricus Ewoud Sanders schrijft in NRC Handelsblad wekelijks over taal. Speciaal voor de Boekenweek dook hij in de oorsprong van erotische woorden. Gecombineerd met de prikkelende illustraties van Olivia Ettema resulteert dit in een literair, humoristisch erotisch abc voor iedere taalliefhebber.