Recensie: De koffiedief RECENSIE

Obediah Chalon is een jonge Engelsman die leeft in de 17e eeuw. Na een aantal mislukte zwendels wordt hij door de VOC gevraagd om koffieplanten te stelen in Turkije. Wat volgt is een zoektocht naar de juiste mensen en een avontuur met vele gevaren.

De koffiedief is een boek waar je de tijd voor moet nemen. Niet alleen door het grote aantal pagina's maar ook door het tempo van het verhaal. Het begint met heel veel voorinformatie over de hoofdpersoon, de tijd waarin hij leeft en later ook over de voorbereidingen van de reis. Het is een kwestie van smaak wat je als lezer hiervan vindt. Ook de verwachtingen van tevoren doen hier veel in. Enerzijds is het wat langdradig en mist het tempo. Anderzijds is het ontspannend en een goede voorbereiding op de rest van het verhaal. En zo leer je weer wat geschiedenis wat voor de liefhebber van de historische roman een groot pluspunt is. Zo langzaam en ontspannen als het eerste deel is, zo spannend is het tweede deel van het boek. Spannende situaties volgen elkaar snel op wat ervoor zorgt dat je als lezer zo snel mogelijk bij het einde wilt zijn om te weten hoe het afloopt.

Het verhaal wordt voornamelijk verteld vanuit het perspectief van hoofdpersoon Obediah Chalon. Daarnaast komen ook enkele van zijn bondgenoten en tegenstanders aan het woord. Dit vult elkaar mooi aan en laat ook op een leuke wijze zien hoeveel verwarring er kan ontstaan doordat er bepaalde aannames worden gedaan. Dit zorgt voor spannende en ook grappige situaties.

De schrijfstijl van Tom Hillenbrand leest gemakkelijk weg en is goed te volgen. Hij leidt je op aangename wijze door de gebeurtenissen heen. Het doet je bijna vergeten hoeveel tekst je al gelezen hebt omdat het zo ontspannen gaat. Hij weet de sfeer van de 17e eeuw in de diverse landen waar Chalon doorheen reist goed weer te geven. Het kost de lezer geen moeite om zich een voorstelling te maken en zich in te leven in de personages en hun omgeving. Complimenten voor het einde van De koffiedief. Om geen spoilers te geven zal ik er niet te veel over zeggen, maar een beter passend einde had Hillenbrand niet kunnen bedenken.

Tom Hillenbrand is een Duitse schrijver die al diverse boeken op zijn naam heeft staan. Hij schrijft voornamelijk crimi's, maar ook sci-fi of, zoals De Koffiedief, historische romans. Alleen De koffiedief is tot nu toe vertaald in het Nederlands, maar wat mij betreft gaan er nog vele volgen.

De koffiedief

1  2  3  4  5

1683. Heel Europa is in de ban van koffie. Maar het is verschrikkelijk kostbaar: het Ottomaanse Rijk heeft het monopolie op de productie en distributie van koffiebonen. Op het smokkelen van koffie staat de doodstraf, maar een jonge Engelsman, Obediah Chalon, is bereid om zijn leven op het spel te zetten. Obediah was een tijdlang succesvol op de Londense beurs, maar zijn laatste zaak is spectaculair ten onder gegaan. Nu is hij bijna bankroet en heeft hij niets te verliezen. Hij vlucht naar Amsterdam en wordt gerekruteerd door de Nederlandse Oost-Indische Compagnie; met een team van internationale geleerden zal hij het geheim van de koffie proberen te veroveren. Even lijkt alles als gepland te gaan, maar dan loopt het mis...