Recensie: Bambi RECENSIE

Recensie: Bambi

Een jong hertje leeft in het bos onder de bescherming van zijn moeder. Hier heeft hij zijn vrienden en speelt hij net als een jong kind zorgeloos in de natuur. Tot er iets verschrikkelijks gebeurt. Zijn moeder wordt vermoord door iets waar ze allemaal zo bang voor zijn, de mens.

Het verhaal van Bambi is vooral bekend geworden door de film die Walt Disney in 1942 uitbracht. Het oorspronkelijke verhaal komt van Felix Salten. Hierin lees je meer dan een verhaal over een hertje dat zijn moeder verliest, maar een roman over welke invloed dit heeft op zijn leven. Het is oorspronkelijk dan ook niet geschreven als kinderverhaal, maar als boek dat je bewust moet maken van de wreedheid van de mens. Het boek werd in de Tweede Wereldoorlog zelfs verboden, omdat sommige stukken tegen het antisemitisme ingingen.

Wanneer je in het boek begint verwacht je een simpel kinderverhaal dat we kennen uit de gelijknamige Disneyfilm, maar dit boek is zoveel meer. Het zit vol met diepgang en gaat in op de heftige gebeurtenis die Bambi meemaakt. Het is gevuld met dialogen en gaat gruwelijke gebeurtenissen niet uit de weg. Het is een bijna menselijk verdriet wat er door het hertje heengaat als hij zijn moeder verliest en hij strijdt met de pijn. Net als een kind dat net zijn moeder verliest ervaart hij eenzaamheid en leegte. Zijn emoties worden dan ook zo menselijk mogelijk overgebracht en je leeft ontzettend met Bambi mee.

Bambi, een leven in het bos vertelt het verhaal van een opgroeiend hert, dat het in de harde wereld moet redden zonder zijn ouders. Dit gaat niet zo makkelijk als in de film. Hij heeft veel pijn en leert te leven met vallen en opstaan. Volwassenen kunnen een flink aantal levenslessen leren met dit boek. Bambi wordt volwassen en neemt jou als lezer mee met al zijn problemen en overwinningen. Salten weet de dierenwereld zo echt te beschrijven, dat jij je even een hert voelt. De beleving is zo intens en de omschrijvingen krijgen vorm in je gedachten. Je voelt de bladeren om je heen, de vacht is je huid en je creëert een angst voor de mens, dat ene wezen waar de hele dierenwereld zo voor vreest.

Dit originele verhaal van Bambi is niet wat je in eerste instantie zou denken. Het is een eerlijk en oprecht verhaal van de dierenwereld. Bambi, een leven in het bos is geschikt voor volwassenen die willen ervaren hoe het voelt om een dier te zijn, hoe kwetsbaar dat je maakt en hoe weinig wij verschillen van de dieren. We voelen dezelfde pijn en angst. Het boek is vermakelijk en ontroerend tegelijkertijd en zal nog lang in je gedachten blijven.

Recensie: Bambi

Bambi, een leven in het bos

1  2  3  4  5

Bambi is vooral bekend geworden door de film die Walt Disney in 1942 uitbracht, een film waarin belangrijke elementen uit het boek ontbreken. Het is de film die ervoor gezorgd heeft dat iedereen denkt dat Bambi een kinderboek is, maar dat is het níet: het is een mooi en rijk verhaal over kwetsbaarheid, eenzaamheid, wreedheid, volwassen worden en sterven. Het boek laat zich echter ook lezen als een allegorie op het opkomende antisemitisme en belandde daarom op Hitlers brandstapels. Hoogste tijd voor een herontdekking van het 'oerboek'.