Recensie: 13 minuten RECENSIE

'Ik heb de spot gericht. Ja, dat had ze gedaan. Opzettelijk of niet, zij, Rebecca Crisp, had de dood van haar beste vriendin veroorzaakt. Het was haar belichtingsplan, zij had Hayley de ladder op laten gaan om de spot te verschuiven.'

Natasha wordt door een man, die zijn hond aan het uitlaten is, gevonden in een ijskoude rivier. Hij haalt haar uit het water en zij overleeft het! Maar ze is wel 13 minuten klinisch dood geweest en herinnert zich helemaal niks meer van wat er gebeurd is. Het wordt door de politie eerst afgedaan als een ongeluk, maar als Becca en Natasha weer vriendinnen worden komen ze erachter wie er waarschijnlijk achter de (bijna) dood van Natasha zit. Ze spelen een gevaarlijk spelletje, waardoor onschuldige mensen het slachtoffer worden! Niks is wat het lijkt en wie is er eigenlijk nog te vertrouwen?

Een quote van Stephen King op de cover maakt de lezer natuurlijk heel erg nieuwsgierig, vooral als daarin staat dat het verhaal ontroerend en volslagen meeslepend is! En hij heeft gelijk. Wat een geweldig, duister en spannend verhaal heeft Sarah Pinborough weten te creëren in 13 minuten! Het boek is bijna niet weg te leggen en je blijft doorlezen tot het einde.

Alle personages in het boek zijn uniek en ik denk dat iedereen zich misschien wel in een bepaald personage kan herkennen. De personages zijn erg realistisch beschreven, hierdoor komt het verhaal dan ook hard bij de lezer binnen. Het had zomaar (vroeger) op je eigen middelbare school kunnen gebeuren. Dit maakt 13 minuten heel erg intrigerend! Je moet namelijk meer weten over wat er allemaal gebeurd is.

De hoofdpersonages, Becca en Tasha, worden mooi beschreven en hierbij gaat Sarah Pinborough echt de diepte in. Het boek is daardoor totaal niet oppervlakkig! Becca en Tasha zijn beide interessant en hun verhaal is dat ook. Tasha is misschien niet het meest sympathieke personage, maar toch verdient ze het niet om te sterven. Maar Becca daarentegen sluit je meteen in je hart. Je bouwt een band met ze op en je gaat echt actief meedenken over wie er achter de moordaanslag op Tasha kan zitten. Veel personages staan dan ook zeker wel op je verdachtenlijstje, behalve dan degene die het echt gedaan heeft.

Het plot in 13 minuten is erg goed en duidelijk opgebouwd. Ze heeft je aandacht aan het begin van het verhaal meteen te pakken: Wat is er met Tasha gebeurd? Wie heeft het gedaan? Op al die vragen wil je een antwoord hebben en die krijg je ook! 13 minuten heeft geen losse eindjes en hierdoor blijf je, als het boek uit is, dus niet met vragen zitten. Sarah Pinborough weet de spanningsboog langzaam op te bouwen en houdt deze vervolgens de rest van het verhaal vast! Je voelt namelijk aldoor een bepaalde spanning, maar pas op de helft van het boek wordt de spanning werkelijkheid!

Sarah Pinborough heeft een vlotte schrijfstijl die precies in het genre past. Geen ingewikkelde lange zinnen, maar lekker kort en begrijpelijk. Daarnaast zit het verhaal vol met plottwists en vooral de laatste plottwist zie je niet aankomen. Sarah Pinborough weet je telkens de verkeerde kant op te sturen en niets is wat het lijkt! Daarnaast zit het plot gewoon zo goed in elkaar dat alles aan het einde op zijn plek valt! 13 minuten heeft dus een geweldige ontknoping die eigenlijk wel smaakt naar meer. Ik ben in ieder geval fan van deze schrijfster!

Dus houd je van Young Adult en psychologische thrillers? Dan is dit boek een echte aanrader en je zult er zeker geen spijt van krijgen dat je het gekocht hebt. 13 minuten trekt je mee in een duister en intrigerend verhaal over vriendinnen, haat, wraak, populariteit, liefde en vriendschapsarmbandjes. 13 minuten is zeker zo een boek waarbij je niet gestoord wilt worden tijdens het lezen! Het is een toppertje.

13 minuten

1  2  3  4  5

Ik was dertien minuten dood.

Ik kan me niet meer herinneren hoe ik in het ijskoude water terechtkwam, maar dit weet ik nog wel: het was geen ongeluk en ik was niet suïcidaal.

Ze zeggen dat je je vrienden dichtbij moet houden en je vijanden nog dichterbij, maar als je een tiener bent, is het moeilijk om ze uit elkaar te houden. Mijn vrienden houden van me, dat weet ik zeker. Maar dat betekent niet dat ze niet hebben geprobeerd om me te vermoorden. Of wel?