Recensie: Kleine Doden RECENSIE

Alleenstaande moeder Ruth Malone komt in een nachtmerrie terecht wanneer haar twee kinderen verdwijnen. Een van hen wordt gewurgd teruggevonden en deze ontdekking zet een mallemolen van speculaties in gang. Belangrijkste vraag blijft echter: wat is er met de kinderen gebeurd?

Kleine doden gaat verwarrend van start doordat er reeds van pagina één wordt heen en weer gesprongen in de tijd. Gelukkig verbetert dit doorheen de loop van het verhaal waardoor je als lezer toch meer kan focussen op de eigenlijke inhoud. Daarbij valt op dat een chronologische volgorde van gebeurtenissen een interessanter resultaat had gegeven. Het vraagstuk over de schuldbepaling van hoofdpersonage Ruth valt reeds van in het begin weg waardoor alleen de focus op de echte waarheid overblijft. Dat is jammer, want als lezer win je er weinig mee door al te weten waar Ruth zich in het heden bevindt. Het haalt een flink deel van de spanning weg zonder er iets voor in de plaats te stellen.

De chaotische schrijfstijl met veel fragmentarische stukken zorgt ervoor dat het moeilijk is om voeling te krijgen met de personages. Iedereen heeft een verborgen drama dat zorgt voor eigenaardig gedrag en dat laat alles raar overkomen. Nochtans heeft Flint met Ruth Malone een interessant personage om uit te werken. Daarnaast schijnt er een nadruk te liggen op verschillende kleine zaken of personages zonder dat ze er eigenlijk toedoen. Ook laat de flaptekst vermoeden dat het belangrijk is te weten dat dit verhaal zich in '65 afspeelt, maar tijdens het lezen valt daar weinig van te merken. Vooral het veelvuldig gebruik van scheldwoord 'fock' staat daar haaks op. Desondanks wil je als lezer wel weten wat er nu echt is gebeurd.  Even lijkt het erop dat er geen ontknoping meer volgt, maar gelukkig heeft Flint zich daaraan niet bezondigd. Tijdens de laatste tien pagina's komt ze met een eerder flauwe ontknoping, maar ze laat de lezer niet op zijn honger zitten. Opnieuw volgens de flaptekst zou dit verhaal gebaseerd zijn op het waargebeurde verhaal van Alice Crimmins.

Kleine doden van Emma Flint is een thriller met een interessant hoofdpersonage, maar een chaotische uitwerking. Door de fragmentarische schrijfstijl en het gehop in tijd leest het niet altijd even vlot. Toch wil je als lezer de waarheid te weten komen over het lot van de kinderen, wat maakt dat je blijft doorlezen. Daarbij valt de flauwe ontknoping tegen. Drie hartjes voor deze thriller.

Kleine doden

1  2  3  4  5

Queens, New York, 1965. De mooie, levenslustige Ruth Malone is een gescheiden moeder met een baan als cocktailserveerster. Aan mannelijke aandacht heeft ze geen gebrek. Wanneer haar twee kinderen spoorloos verdwijnen en haar dochtertje gewurgd wordt teruggevonden, gonst het al snel van de verdachtmakingen. Die losbandige femme fatale heeft haar kinderen natuurlijk zelf vermoord. Is Ruth inderdaad een ontaarde moeder? Het is een vraag die de hele stad die snikhete zomer in zijn greep houdt.