Recensie: De Laura's RECENSIE

Alex wordt op een avond door haar moeder uit bed gehaald en in de auto gezet om hun huis en haar vader te verlaten. Dit is het begin van en onvergetelijke reis die uiteindelijk jaren zal duren. Samen bezoeken ze een aantal plaatsen en mensen, de Laura's, uit het verleden die belangrijk zijn voor de moeder van Alex. Op deze reis leert Alex haar moeder, maar ook zichzelf steeds beter kennen.

De tekst op de achterflap is in eerste instantie wat misleidend. Met name door het woord roadtrip dat wordt gebruikt. Dit wekte bij mij de suggestie dat het om een korte reis zou gaan. Niets blijkt echter minder waar want Alex en haar moeder zijn enkele jaren onderweg en maken ook langere tussenstops om geld te verdienen voor hun reis. Dit is meteen ook het enige negatieve wat te zeggen valt over De Laura's. Het verhaal is verfrissend en origineel. Verschillende emoties worden aangesproken bij de lezer: vrolijkheid, boosheid, verdriet maar ook ongeloof over wat een mens, en vooral een kind, allemaal kan overkomen.

De personages zijn goed uitgewerkt in een mate die ook passend is bij hun aandeel in het verhaal. Dit maakt het gemakkelijk mee te leven met Alex en ook met haar moeder. Ondanks alle tegenstrijdige gevoelens die je over haar kunt hebben en wat je ook vindt van het feit dat ze haar dochter uit een vertrouwde omgeving weghaalt om zo'n reis te gaan maken. De schrijfstijl van Sara Taylor is vlot en duidelijk. Ze zegt waar het op staat en maakt dingen niet mooier dan ze zijn. Dit kan soms hard overkomen maar is wel passend bij de situatie. Het boek leest erg gemakkelijk weg en dat maakt het in combinatie met het spannende verhaal erg lastig om weg te leggen.

De Laura's is het tweede boek van Sara Taylor. Haar debuut De Kust is zeer goed ontvangen en werd genomineerd voor de Baileys Prize en de Guardian First Book Award. Haar tweede boek doet zeker niet voor haar debuut onder en maakt ook nieuwsgierig naar wat deze getalenteerde schrijfster ons nog meer gaat brengen. De Laura's is in ieder geval zeker een aanrader.

De Laura's

Sara Taylor

29 mei 2017

ISBN 9789026337970
    Uitgever Ambo|Anthos
    270 pagina's

Ambo|Anthos

1  2  3  4  5

In De Laura’s maakt een moeder met haar tiener een roadtrip dwars door de VS. De verschillende plekken die ze aandoen, zijn niet willekeurig door Alex’ moeder uitgekozen – ze zijn allemaal nauw verbonden met haar turbulente jeugd en met de diverse Laura’s die een impact op haar leven hebben gehad.