Recensie: Leafs RECENSIE

Carola de Kanter schrijft met haar kookboek Leafs een boek naar mijn hart. 'Vegetarische seizoensrecepten uit de moestuin', leest de ondertitel op de lieflijk uitziende lichtblauwe cover. Als je het boek openslaat is er een verrassing, in de voorkant is een blad gedrukt. Met de juiste lichtinval verschijnen er ineens de nerven van een heus blad, juist deze kleine details maken het boek af. Want aan de styling van Leafs is een hoop aandacht besteed. Fris, strak en oog voor detail is hoe je het boek het beste kan omschrijven. Tel daarbij op de grote verscheidenheid aan recepten en het wordt al snel duidelijk waarom dit boek 4 hartjes waard is.

De schrijfster van het boek heeft duidelijk een eigen moestuin en haalt daar veel plezier en inspiratie uit. Het vormt tenslotte de basis van het boek en maakt dat iedere moestuinder met interesse dit boek zal openslaan. De recepten op de beginpagina roepen veel herkenning op, veel typische moestuin groenten hebben een plekje gevonden in de recepten van Carola de Kanter. Oost-Indische kers, kruisbessen en stoofperen, deze ontbreken maar zelden in de moestuin. Maar ook lezers zonder moestuin zullen geïnspireerd raken door de recepten en zullen deze zonder al te veel moeite kunnen namaken. Het boek is ingedeeld op de seizoenen en bevat een keur aan voor-, hoofd- en nagerechten. Makkelijk op te zoeken via de receptenindex voor in het boek of in het alfabetische register achterin. De recepten zelf zijn duidelijk en simpel opgeschreven en bevatten veelal een handjevol ingrediënten. Het merendeel van de recepten wordt begeleid door een foto, al is dit niet altijd van het gerecht, wat soms jammer is.

Naast recepten deelt Carola de Kanter in Leafs ook haar tips en tricks voor in de moestuin. Dat geeft dit boek net dat beetje extra en maakt dat het eigenlijk niet kan ontbreken in de boekenkast van iedereen met een moestuin. Want met alleen maar vegetarische recepten is Leafs echt een ode aan de moestuin. Ik maakte twee recepten uit de Zomer, omdat het tenslotte zomer is en smulde van bloemkoolfritters en aardappeltjes uit de oven. Beiden gerechten behoefden wel enige aanpassingen, zo was het beslag voor de fritters te nat om een fatsoenlijk balletje van te draaien en heb ik meer bloem moeten toevoegen voor de stevigheid. Ook heb ik de oventemperatuur voor de aardappeltjes iets omhoog gedaan omdat ze anders niet echt knapperig werden. Ondanks deze kleinigheden smaakten ze beiden heerlijk.

Leafs staat prachtig in iedere boekenkast door zijn mooie vormgeving en heerlijke recepten. Maar door het regelmatig ontbreken van foto's van de gerechten en de niet altijd kloppende receptuur, kan ik ze niet de volle 5 hartjes geven. Vier zijn het er geworden, omdat het boek echt een ode is aan de moestuin.

Leafs

1  2  3  4  5

De trend dat mensen minder of helemaal geen vis of vlees meer eten, zet door. Toch is het soms moeilijk om gevarieerde, spannende en vooral ook wisselende vegetarische (seizoens)gerechten te maken. Carola de Kanter neemt je in dit boek mee naar haar Kookatelier Caatensteyn en laat zien hoe zij uit haar kas, moestuin, fruittuin en boomgaard lekkere en bijzondere smaken op het bord tovert met, niet al te ingewikkelde, vegetarische recepten.

Volg het seizoen en geniet van witte of groene asperges met een Japanse dressing, pluk in mei en juni vlier- bloesemschermen en serveer als tempura. Geniet van de rijke zomeroogst en maak brandade van tomaat, doperwtjes met korianderschuim en trakteer je gasten op een tartaartje van wilde perzik en basilicum. Maak verrassende herfst- en wintergerechten zoals hart- verwarmende aardpeerquiche of parelgort met vadouvansaus, mozzarella & paddenstoelen.