Recensie: De Grote Kans van Edsel Bronfman RECENSIE

Edsel Bronfman leidt een rustig leven: alles is geordend en voorspelbaar. Hij heeft een simpel huis, een simpele kantoorbaan en een simpele, niet-bestaande relatie. De enige vorm van sociaal contact heeft hij met zijn moeder, die al dan niet dement begint te worden. Eigenlijk is alles bij hem gewoon heel simpel, totdat hij gebeld wordt door een firma genaamd De Grote Kans en zij hem een geheel verzorgde vakantie aan het strand aanbieden. Geen addertjes, geen haken en ogen, alleen een vakantie voor hem en zijn metgezel. Een metgezel die hij dus niet heeft. Hij heeft 79 dagen om een metgezel te vinden die met hem mee op vakantie wil, anders is de prijs niet meer geldig.

Daniel Wallace, ook bekend van bijvoorbeeld Grote Vis, heeft met De Grote Kans van Edsel Bronfman  een bijzonder zomerboek geschreven. Dit komt vooral door de bijzondere karakters die hij heeft geschreven. Bronfman is een bijzondere man: erg geordend, minimalistisch en simplistisch ingesteld, en hij denkt over veel dingen na. Het is een feestje om vanuit Bronfman de gebeurtenissen uit het boek te mogen beleven. Meerdere malen door het boek heen zal je in lachen uitbarsten, want Bronfman is gewoon een heel eigen persoon. Naast Bronfman komt zijn moeder veel aan bod, die kampt met (een vroeg stadium van) dementie, maar eigenlijk veel te levendig is om dat te accepteren. Ook komen er verschillende vrouwen in het boek voor, waar in deze recensie niet echt naar uitgeweken kan worden, omdat er anders dingen over het plot verklapt zullen worden. Ieder karakter heeft van Wallace meegekregen dat hij of zij zichzelf mag zijn en dat voel je door de pagina’s heen.

Het verhaal is origineel gebracht. Het lijkt onmogelijk om een metgezel voor Bronfman te vinden in 79 dagen en hij ziet het somber in, maar gelukkig is zijn moeder altijd positief. Maar wanneer hij allemaal tegenslagen krijgt, merkt hij dat het toch lastiger is dan gedacht. De hoofdstukken zijn opgebouwd uit de dagen die Bronfman heeft en daarin zitten weer kleine hoofdstukjes. Soms is het dus even verwarrend als het boek even is weggelegd, waar het zich precies afspeelt. Toch weet de sterke schrijfstijl van Wallace je meteen weer bij de les te houden en ben je zo weer in het boek verzonken. Het leest vlot en het houdt het elk moment leuk: ik las het in een dag uit.

De Grote Kans van Edsel Bronfman is absoluut een goede tip voor hét zomerboek van het jaar, want het geeft je alles wat je nodig hebt: een lach, een zomers gevoel en vooral heel veel plezier. Bronfman zal niet meer uit je gedachten gaan na het lezen van het boek: je raakt meteen aan hem gehecht wanneer je het boek openslaat. De karakters krijgen allemaal een plekje en dat maakt het lastig om het boek nog weg te leggen tijdens het lezen. Zorg ervoor dat De Grote Kans van Edsel Bronfman een plekje verdient in je vakantiekoffer, want het zal je niet teleurstellen!

De grote kans van Edsel Bronfman

1  2  3  4  5

Edsel Bronfman, vierendertig jaar en op velerlei gebied verbazingwekkend onervaren, leidt een onopvallend leven: hij heeft een kantoorbaan, een appartement en een complexe relatie met zijn moeder. Bijzondere dingen overkomen andere mensen, niet hem – tot Carla D’Angelo, telefoniste bij marketingbureau Grote Kansen, hem op een avond belt om te vertellen dat hij een prijs heeft gewonnen: een weekend in een luxe appartement aan het strand in Florida. Er is echter één voorwaarde: de prijs is uitsluitend bedoeld voor een stel. Binnen 97 dagen moet Edsel op zoek naar een partner. Dit telefoontje zet Edsel in beweging en heeft een reeks onverwachte avonturen en kleurrijke ontmoetingen tot gevolg