Recensie: Easy vegan met Julie RECENSIE

In het boek Easy vegan met Julie staan snelle, veganistische recepten centraal. Hiermee wil auteur Julie van den Kerchove laten zien dat vegan eten niet moeilijk hoeft te zijn. Zelf startte zij met dit soort gerechten koken toen ze nog studente was. Voor haar was het de oplossing voor haar gezondheidsproblemen. In dit boek vindt je glutenvrije, zuivelvrije recepten zonder vlees en met enkel natuurlijke suikers. Binnen een halfuurtje kan jij dus ook een gerecht op tafel zetten. De ondertitel van het boek luidt: "65 snelle recepten voor meer energie"

Easy vegan met Julie is een mooi vormgegeven kookboek. Er is veel aandacht voor de recepten en de ingrediënten. Zoals tegenwoordig helemaal in is, is er ook ruimte voor wat kiekjes van Julie zelf. Het geluk dat zij uitstraalt terwijl ze iets eet of kookt, maakt dat de lezer denkt: "Wow, als ik dit eet kan ik alles aan!" Er is duidelijk aandacht voor de natuur en de gezonde leefstijl die Julie met haar boek wil uitstralen. Het begint dan ook met informatie over haar leefstijl. Hoe houdt ze dat nu allemaal vol? Welke ingrediënten heeft zij altijd in haar koelkast en keukenkastjes staan? Alle recepten zijn vrij eenvoudig en dat is juist helemaal goed. Dit is nu echt een kookboek dat laat zien dat glutenvrij, zuivelvrij en vegan eigenlijk best easy kan zijn. Daar is Julie, zeker in vergelijking met andere boeken, behoorlijk goed in geslaagd. De lijsten met ingrediënten en recepten zijn erg duidelijk. De recepten zijn dan ook prima uit te voeren. Ook handig is het register achterin waarin je kan zoeken op ingrediënt.

Op het moment dat ik dit boek ontving was mijn weerstand niet zo goed. Het antigriep shotje in dit kookboek sprak mij dan ook gelijk aan. Gelijk werden alle ingrediënten in huis gehaald om de kindvriendelijke versie te maken, die is dus iets minder sterk. Naast dat dit drankje superlekker was, merkte je ook gelijk effect. Het was een echte energie boost, alleen dan een die hielp voor langere tijd. Vooral de zere keel kon dit drankje enorm waarderen! Alhoewel het een anti griep shotje wordt genoemd is het ook prima te drinken op andere momenten. Na een avondje stappen was het namelijk ook best ideaal. Naast de kindvriendelijke versie heb ik ook de iets sterkte variant gemaakt. Deze was qua smaak wel erg intens, maar desondanks een heerlijk opkikkertje.

Na twee weken antigriep shotjes ging ik aan de slag met een tweede recept, namelijk de chunky monkey overnight oatmeal. Ook dit recept viel gelijk in de smaak. Maar liefst 10 dagen achtereen volgens was dit mijn nieuwe ontbijt. Het voordeel ervan is dat je het de avond ervoor klaar kan maken en voedsel preppen is nu eenmaal best wel mijn ding geworden dit jaar. Ideaal dus! De volgende dag nog wat verse banaan erbij, amandelen en klaar.

Conclusie: Easy vegan met Julie is een boek met lekkere, simpele recepten. Er staan echt heerlijke gerechten in. Nadat je ze één keer hebt geprobeerd, ga je gelijk naar de supermarkt om opnieuw de ingrediënten te halen. Het smaakt naar meer!

Easy Vegan met Julie

Julie Van den Kerchove

31 maart 2017

ISBN 9789401437158
    Uitgever Lannoo
    192 pagina's
  • Ondertitel:

65 snelle recepten voor meer energie

Lannoo

Kookboeken

1  2  3  4  5

Eenvoudig en vegan met Julie Van den Kerchove
    Julie Van den Kerchove gooide tijdens haar studie haar voedingspatroon volledig om en kookt sindsdien enkel met natuurlijke ingrediënten. Zo slaagde ze erin haar gezondheidsproblemen halt toe te roepen. In dit tweede boek kokkerelt ze opnieuw gluten- en zuivelvrij, zonder vlees en gebruikt ze enkel natuurlijke suikers. Julie pakt dit zo eenvoudig mogelijk aan, zodat dit boek heel geschikt is voor wie snel en gezond wil koken in minder dan 30 minuten.