Recensie: Ik was de vrouw van Escobar RECENSIE

Het begon als een vakantie met een bekende vriendengroep. Op een groot landhuis, gebouw volgens de authentieke en traditionele Colombiaanse gewoontes. Een vakantie vol luxe en bijzondere ervaringen, maar waarvan de eigenaar nog even op zich liet wachten. Toen hij uiteindelijk zijn entree maakte, wist Virginia Vallejo, een succesvolle journaliste met een neus voor een goed verhaal, niet waar ze aan begon met uiteindelijk de grootste crimineel van de laatste eeuw.

De cover trekt meteen de aandacht: Zwart wit met een prachtige vrouw op de voorgrond, met daarop in grote blokletters 'Ik was de vrouw van Escobar', maar ook 'Mijn leven met de gevaarlijkste drugscrimineel ter wereld'. Direct weet je wat je kunt verwachten, namelijk een spannend verhaal dat zich vooral achter gesloten deuren afspeelde en zichtbaar was voor intimi, een klein groepje vertrouwelingen.

Het verhaal begint met de ontmoeting van Virginia Vallejo en Pablo Escobar. Hij wordt neergezet als een droomman, namelijk royaal en knap, maar ook bijzonder intelligent. Een goede partner voor de slimme journaliste die de stappen van deze charmeur wel interessant begint te vinden. Ze hebben een klik en genieten van de rijkdom, want voor een van de, dan wel niet de hoogste baas in de industrie, is niets te gek. Virginia vertelt in geuren en kleuren over die periode in haar leven en geeft daarmee een kijkje in een gesloten wereld. Sommige passages in het boek zijn zo onwerkelijk, dat ze bijna moeilijk te geloven zijn. Sommige zo extreem kil, andere juist weer heel hartelijk. Het is op bepaalde momenten lastig om te beseffen dat één man dit allemaal heeft beleefd, met Virginia aan zijn zijde.

Ik was de vrouw van Escobar is bijna een soort dagboek geworden, maar dan wel een heel realistisch dagboek. Een meeslepend verhaal, met daarbij ondersteuning van (slechts) een paar zwart-wit en kleurenfoto's. Het bijzondere van dit verhaal is dat het eigenlijk een biografie van Pablo Escobar is geworden, tenminste van de periode van 4 jaar dat Virginia bij hem was, alleen is het volledig vanuit haar perspectief geschreven. Tot in de details.

Vind je het interessant om bijna de gedachten te kunnen lezen van een van 's werelds grootste criminelen? Dan is dit boek zeker een aanrader. Het houdt de spanning vast, is niet voorspelbaar en leest prettig.

Ik was de vrouw van Escobar

1  2  3  4  5

In de armen van Pablo Escobar

Nooit eerder kwamen we zo dicht bij de topcrimineel: Virginia Vallejo vertelt openlijk en intiem over haar onstuimige relatie met Escobar.

'In een fractie van een seconde draait hij mijn arm op m'n rug, grijpt het pistool en steekt het in mijn mond. Mijn eerste gedachte is dat hij me gaat vermoorden. "Dit is geen spelletje, Virginia! Vanaf nu draag je dit bij je, omdat je het nodig zal hebben. Nu zal ik je de waarheid vertellen, mijn lief: ik ben een crimineel."'