Recensie: groep zeven slaat terug RECENSIE

Groep zeven slaat terug belooft een spannend kinderboek dat een serieus onderwerp als kindermishandeling behandelt. In het boek schetst Vriens het beeld van een meisje, Sarah uit groep zeven, dat door haar vader wordt mishandeld. Deze is zijn baan kwijtgeraakt en frustraties die hij daarin heeft opgedaan worden op de kinderen (Sarah en haar broertje Bart) botgevierd. Nadat een meisje uit Sarahs klas haar geheim ontdekt en dit deelt met een klasgenoot die heimelijk verliefd op Sarah is gaat de zaak aan het rollen. Wanneer de volwassenen het slechts bij praten houden en het mishandelen doorgaat, besluit groep zeven in actie te komen. Vriens eindigt Groep zeven slaat terug met een brief aan de lezers van zijn boek, waarin hij nog eens benadrukt dat kindermishandeling nooit oké is, welke redenen er ook voor zijn. Ook geeft hij praktische tips over wat te doen bij mishandeling.

Al met al is Groep zeven slaat terug een bij vlagen zeer indringend boek, dat echter zijn belofte niet helemaal waar weet te maken. Dit laatste zit vooral in de wat oppervlakkige klassikale scenes die onvoldoende verrassen en het feit dat er behalve de dagboekfragmenten te weinig stukken zijn die echt raken, iets wat bij een onderwerp als dit wel van belang is om de lezer echt mee te nemen in Sarahs wereld, maar wellicht gezien de doelgroep toch een begrijpelijke keuze is.

Het boek start op de typische Vriens wijze: klassikale scenes waarin we kennis maken met de verschillende karakters. De klas is onrustig nu ze hun vaste Mees niet hebben en de zoveelste invaller probeert orde te houden. De dialogen zijn weinig verrassend, zeker voor wie andere boeken van Vriens gewend is. Vergeleken met de verhalen over meester Jaap zijn de scenes in het klaslokaal vlak en wat mechanisch geschreven. Ontroerend wordt het pas bij de dagboekfragmenten van Sarah, met name de beschrijving van haar knuffelkonijn en diens trieste lot raakt diep. In de hoofdstukken erna schakelt hij over op een meer luchtige toon, waarbij hij ervoor kiest de kinderen stukje bij beetje te laten ontdekken hoe de situatie bij Sarah thuis precies is en ze van een afstand getuige laat zijn van een scene waarin Sarah opnieuw mishandeld wordt. Echt indringend wordt het verhaal hierin echter niet, wat gezien de doelgroep waarschijnlijk een verstandige keuze is maar toch als gemis voelt. Vriens pakt de draad weer op met zijn beschrijving van de tekort schietende volwassenen. In enkele scherpe scenes weet hij een goed beeld neer te zetten van aarzelende volwassenen die proberen genuanceerd tegen de situatie aan te kijken en hiermee een kind laten zitten in een zeer nare situatie. De onmacht van Sarahs klasgenoten wordt hierdoor erg invoelbaar en hun reactie daarop daarmee ook.

Al met al is Groep zeven slaat terug zeker geen vrolijke kost. Het onderwerp is uiteraard serieus en daarmee bestaat het risico op een loodzwaar boek. Vriens weet dit goed te omzeilen, maar schiet wat door in een al te luchtige, spannend verhaal toon, waardoor het boek minder raakt dan het had kunnen doen wanneer er vaker was gekozen te vertellen vanuit Sarahs perspectief. Ondanks dat is het mooi dat hij met groep zeven slaat terug een moeilijk, maar veel voorkomend probleem aan de orde stelt. Alleen al daarom is dit boek zeker het lezen waard.

Groep zeven slaat terug

1  2  3  4  5

De meester van groep zeven is ziek. De vervanger kan de klas niet aan, en er wordt volop geruzied en gepest. Een paar kinderen proberen tevergeefs om er iets aan te doen. Bij toeval ontdekt Dagmar dat er bij Sarah thuis rare dingen gebeuren, maar ze moet beloven haar mond te houden. Op een dag loopt het zo uit de hand dat Dagmar haar belofte verbreekt. En dan komt groep zeven toch eensgezind in actie. Want dat hun klasgenootje mishandeld wordt, dat pikken ze niet!