Recensie: Het jaar na jou RECENSIE

Laura, Tom en hun dochtertjes Evie en Lola vormen het ideale gezinnetje totdat Laura door een auto ongeluk om het leven komt.  Tom weet niet waar hij naartoe moet met zijn verdriet, hij is gebroken en stort zich op zijn werk terwijl zijn schoonmoeder Linda zich ontfermt over de kinderen en het gezinsleven in stand houdt. Linda kan echter niet aanzien hoe Tom steeds verder vervreemd van zijn eigen dochters  en na een intensief jaar neemt zij een ingrijpend besluit; ze vertrekt naar Australië zodat Tom gedwongen wordt weer een vader te worden voor zijn kinderen. Of hij daar nu klaar voor is of niet ...

Mike Gayle schreef al eerder boeken die goed werden ontvangen door, met name,  de doelgroep eind twintigers/ begin dertigers zoals Mijn legendarische ex en Volgens hem & volgens haar. Hij schrijft over de worstelingen van het volwassen leven, relaties en verwachtingen die zoals zo vaak bijgesteld moeten worden. Zijn schrijfstijl is vlot en humoristisch. Het boek leest heel prettig en voor ik het weet ben ik al halverwege het verhaal. Dit verhaal wordt verteld vanuit de perspectieven van zowel Tom als Linda waardoor je de emoties en botsingen tussen hen nog beter kunt begrijpen. Het verdriet en de bijzondere vriendschap sijpelen door elk hoofdstuk heen terwijl de worstelingen die Tom heeft met de regeltjes van de basisschool van Lola en het pubergedrag van Evie tegelijk een glimlach op je gezicht toveren.

De kaft van Het jaar na jou is simpel maar sluit precies aan bij het boek zelf. Geen opsmuk; een helderwitte cover met naast de pakkende titel drie afbeeldingen die tekenend zijn voor het verhaal. Een vliegtuig, een koffer en een man met twee kinderen aan zijn hand die achterblijft. Elk hoofdstuk wordt geïntroduceerd met een quote uit het hoofdstuk zelf, wat mijn nieuwsgierigheid triggert. Ik las het boek dan ook in een paar dagen uit.

Ondanks het heftige onderwerp is Het jaar na jou geen zware kost en kan het verhaal met momenten zelfs wat voortkabbelen. De meest spraakmakende plotwendingen en ingrijpende scènes spelen zich vooral aan het einde van het verhaal af, waardoor het soms een tikkeltje saai is. Het onderwerp van het verhaal is heftig genoeg om verder geen opsmuk nodig te hebben; de emoties van Tom en Linda voeren de leidraad van het verhaal en nemen je mee in het verdriet, de vreugde en hoe het leven verder moet wanneer de belangrijkste spil plotseling wegvalt...

Het jaar na jou is een ontroerende roman over een jonge vader die worstelt met het verlies van zijn vrouw, de worsteling van zijn opgroeiende dochters en de verwachtingen van de wereld. Het is een roman over de bijzondere band tussen een man en zijn schoonmoeder,  onverwachte vriendschappen en bevat een wijze les over hoe je tegen belangrijke gebeurtenissen in je leven kúnt aankijken. Met een lach en een traan, vertelt Mike Gayle een aangrijpend verhaal vol échte emoties en kwetsbare volwassenen die allemaal keuzes moeten maken in het leven om het hoofd boven water te houden.

Het jaar na jou

Mike Gayle

4 mei 2017

ISBN 9789022579800
    Uitgever Boekerij
    320 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Toms leven is een puinhoop. Sinds de plotselinge dood van zijn vrouw Laura heeft hij moeite zich staande te houden. Hij verschuilt zich achter zijn baan bij een grote commerciële tv-zender en heeft daardoor steeds minder tijd voor zijn twee dochtertjes. Gelukkig neemt Linda, zijn schoonmoeder, de meeste zorg op zich. Ooit konden ze het goed met elkaar vinden, maar Toms gedrag stoort Linda behoorlijk. Ze probeert hem op alle mogelijke manieren te helpen de dood van zijn vrouw te verwerken, maar hij weigert categorisch alle hulp. Dan neemt Linda een drastische beslissing: ze trekt zich terug uit het leven van haar schoonzoon en kleindochters en vertrekt naar Australië. Tom moet zich maar zien te redden. Geconfronteerd met de harde realiteit moet Tom alles op alles zetten om zijn gezin bij elkaar te houden. Zal Linda's list om Tom wakker te schudden slagen?