Recensie: Het Pakket RECENSIE

Emma Stein is een jonge psychiater die na een lezing in haar hotelkamer wordt verkracht en kaalgeschoren. Hoogstwaarschijnlijk heeft de seriemoordenaar “de Kapper” dit op zijn geweten. 6 maanden na dit ongeval zit Emma nog steeds thuis en durft ze de deur niet meer uit. Overal ziet ze schimmen waarvan ze denkt dat het “de Kapper” kan zijn om de klus af te maken. Op een dag ontvangt Emma een pakketje die niet voor haar bestemd is. Nadat haar nieuwsgierigheid het overwint opent ze het pakketje wat haar leven voorgoed zal veranderen.

Sebastian Fitzek is de nummer 1 thrillerauteur uit Duitsland, wat staat aangegeven op de kaft van dit boek. Na het lezen van Het Pakket kan je daar alleen maar mee instemmen. Het boek begint meteen loeispannend met een jonge Emma Stein die ’s nachts wakker wordt en beweerd dat er iemand genaamd Arthur in haar kast zit. Als lezer verwacht je dat dit de hersenspinsels zijn van een jonge Emma, echter begrijp je al snel dat er echt een man in de kast van Emma zit wat je de stuipen op het lijf jaagt.

Na een sprong in de tijd en na de gebeurtenissen van “de Kapper” is Emma depressief en paranoïde. Fitzek weet dit op een heel intrigerende en overtuigende manier neer te zetten. De manier waarop Fitzek schrijft over depressies en paranoïde zorgt ervoor dat je je als lezer goed kan verplaatsen in Emma. Ook merk je dat de schrijver goed inzicht heeft in wat een depressie met een mens kan doen. Met een voorbeeld laat de schrijver heel goed zien wat depressie is, zo schrijft hij het volgende: “Mensen die er niet aan leden, stonden vaak argwanend tegenover psychisch zieken. Ze vroegen zich bijvoorbeeld af hoe een wereldberoemde acteur of kunstenaar, die toch ‘alles had’, zelfmoord kon plegen ondanks zijn roem, zijn geld en zijn vele ‘vrienden’, omdat ze niets van de  demonen begrepen die zich voornamelijk in gevoelige geesten nestelden om op de momenten van hun grootste geluk hun tekortkomingen in het oor te fluisteren. Geestelijk gezonde mensen adviseerden een depressief iemand om niet altijd zo droevig te zijn, en paranoïde mensen zoals zij, om zich niet zo aan te stellen om bij ongeveer elke kraak in het houtwerk de voordeur te gaan controleren. Maar dat was bijna alsof je een man met een gebroken scheenbeen vroeg een marathon te lopen.”

Je leeft met Emma mee, je voelt haar angst. Wat een extra laag aan dit verhaal geeft is dat niemand gelooft dat Emma verkracht is door “de Kapper”. Want het handelsmerk van “de Kapper” is dat hij prostitués vermoord en kaalscheert. Echter is Emma geen prostitué en is ze niet vermoord door “de Kapper”, wat vragen oproept bij de lezer. Waarom heeft de Kapper Emma gekozen als slachtoffer? Naarmate het boek vordert gaat ook Emma aan zichzelf twijfelen. Is het allemaal wel echt gebeurt? Dan gebeuren er steeds meer vreemde dingen. Zo verdwijnt onder andere het pakket wanneer de man van Emma thuis is, waardoor hij haar steeds minder gaat geloven en ook Emma zelf steeds meer paranoïde wordt. Is het pakket er ooit wel echt geweest? Als lezer begin je ook steeds meer te twijfelen aan de geestelijke gezondheid van Emma. Op een gegeven moment ga jij als lezer steeds meer twijfelen aan de verkrachting van “de Kapper”, want het kan immers heel goed zijn dat Emma het zich alleen maar heeft ingebeeld.

Wanneer de schrijver tegen het einde van Het Pakket met verschillende twists komt wil je alleen maar doorlezen. Met verbazing val je van de ene in de andere plotwending. Het nadeel hiervan is, dat doordat deze plottwists allemaal ontzettend spannend en goed zijn, de uiteindelijk ontknoping ietwat tegenvalt.

Desalniettemin is Het Pakket een intrigerende psychologische thriller die de psychologie van iemand met depressie en paranoïde goed weet neer te zetten in combinatie met een goed in elkaar gezet verhaal.

Het pakket

1  2  3  4  5

De jonge psychiater Emma Stein komt haar huis niet meer uit. Ze is namelijk doodsbang sinds ze werd verkracht in een hotelkamer, en herkent in elke man de dader. Emma was het derde slachtoffer van de psychopaat die in de pers de Kapper genoemd wordt, en zij is de enige die dat heeft overleefd. Op een dag neemt ze een pakje aan van de postbode, dat voor haar buurman bedoeld is. Maar als het niet wordt opgehaald begint ze zich af te vragen wat er in het pakje zit. En of het niet voor haar bedoeld is...