Recensie: Het alfabet van Candice Phee RECENSIE

Candice Phee is een niet-zo-normaal meisje met een niet-zo-normaal leven. Ze heeft een vis die aardvark-vis heet en haar beste vriend Douglas Benson uit een Andere Dimensie is per ongeluk op aarde terecht gekomen (of was hij gewoon uit een boom gevallen?). Dan heb je nog rijke oom Brian, met een eigen jachtschip en bergen geld, die het goed kan vinden met Candice maar niet zo met haar ouders. Ook heeft ze ook nog een Amerikaanse penvriendin die nooit antwoordt, een dood zusje, een bijna vriendin, en nog veel meer.
Op school krijgt Candice de opdracht om een autobiografie te schrijven, opgedeeld in 26 alinea's, waarbij elke alinea begint met een andere letter uit het alfabet. Candice vindt het een geweldige opdracht, maar in plaats van een A4'tje, werd het dit boek van 200 pagina's! In deze schrijfopdracht kom je alles te weten over iedereen die ze liefheeft en hoe ze de wereld probeert te verbeteren.

Alleen al uit de korte samenvatting, kan je afleiden dat Het alfabet van Candice Phee van Barry Jonsberg een knotsgek boek is. Candice maakt de vreemdste dingen mee en leeft haar leven op haar eigen manier. Candice is trouwens een heerlijk hoofdpersonage: ze is steeds bloedeerlijk, heeft structuur nodig in haar leven en wil van de wereld een betere plek maken. Haar doorzettingsvermogen als wereldverbeteraar brengen haar in de gekste situaties, waarbij je het niet zal kunnen laten om hardop te lachen.

Niet alleen de situaties zijn grappig, maar ook de taal die gebruikt wordt in het boek. Woordgrapjes, gekke vergelijkingen en zinspelingen kan je overal in het boek vinden, en dat maakt het boek zo goed leesbaar en aantrekkelijk. Ook 12- tot 15-jarigen (de doelgroep van dit boek) zullen alle grapjes zeker kunnen begrijpen. Een voorbeeld:

'Ik heb geen zeemansbenen. Ik heb geen zeemansarmen. In feite heeft geen enkel deel van mijn anatomie, van de kleinste cel tot het grootste orgaan, iets van een zeeman. Ik moet al overgeven als iemand me een foto van een boot laat zien.'

Het concept van het boek is heel leuk. Een verhaal aan de hand van de letters van het alfabet, dat leek me onmiddellijk tof! Het is niet enkel bij een concept gebleven, het is ook goed uitgewerkt. De woorden zijn telkens heel origineel en ze passen ook helemaal in het verhaal. Vaak begon het hoofdstuk met een heel raar woord, waarvan je niet verwacht dat het in het verhaal zou kunnen passen, maar Barry Jonsberg krijgt dat allemaal voor elkaar! Wat een woordenvirtuoos...

Er zijn niet enkel luchtige verhaallijnen in dit boek, er is ook plaats voor problematiek. Denk aan veranderingen tijdens de puberteit, depressie (de moeder van Candice) en moeilijke thuissituaties. Deze onderwerpen worden niet geschuwd, er wordt op een positieve manier mee omgegaan. Jongeren kunnen hier zeker van leren, vooral dat ze niet alleen zijn en dat er voor alles een oplossing is. Het is goed dat ook dit in het boek voorkomt, dat geeft het verhaal net dat beetje extra. De moraal van het boek is ook iets wat buiten de luchtige verhaallijn valt. Het thema in het boek is geluk en hoe geluk te bereiken, iets waar Candice haar doel van maakt door het boek heen. Ook zo worden belangrijke waarden meegegeven aan jongeren!

Het alfabet van Candice Phee van Barry Jonsberg neemt je niet alleen mee door het alfabet, maar ook door het leven Candice Phee. Naast een luchtige, grappige, knotsgekke verhaallijn is er ook plaats voor problematiek en een mooie moraal. Dit boek is een leuke aanrader, voor jong en oud!

Het alfabet van Candice Phee

1  2  3  4  5

Candice Phee wil het leven voor iedereen mooier maken. Jammer genoeg is ze nogal onhandig - en heeft ze dat zelf niet door.
    Van school heeft Candice de opdracht gekregen om zichzelf te beschrijven aan de hand van een alfabet. Ze levert alleen geen a4'tje in, maar een volledig boek...
    Zo komen we alles te weten over de familieruzie met rijke oom Brian, hoe haar vriend Douglas Benson uit een Andere Dimensie is gekomen (en daar weer naar terug wil), wat er jaren geleden met Candices zusje gebeurde en waarom Aardvark-Vis waarschijnlijk denkt dat Candice God is. En over hoe ze blijft zoeken naar het geluk, voor zichzelf en voor alle mensen om haar heen.