Recensie: Waterjager RECENSIE

Twintig jaar geleden werden de broers Jean Christophe en Joshua wreed uit elkaar gehaald toen Joshua door zijn moeder werd meegenomen naar Nederland. Jean Christophe bleef samen met zijn vader achter in het onder water gelopen Paramaribo. Na twintig jaar besluit Joshua terug te gaan naar Paramaribo om te onderzoeken of hij zich daar wel thuis voelt.

Het verhaal speelt zich af in de mogelijk nabije toekomst, maar het is een verhaal van alle tijden. Veel gezinnen uit Suriname zijn uit elkaar gehaald en wonen verspreid tussen Nederland en Suriname. Maar ook het verhuizen naar een ander land en niet kunnen wennen aan deze nieuwe cultuur is een verhaal van alle tijden. Ook laat dit verhaal goed zien wat het opgroeien in een bepaalde omgeving met iemand doet. Jean Christophe lijkt minder kansen te hebben gehad in het leven maar voelt zich als een vis in het water in Paramaribo en lijkt geen onzekerheid te kennen. Zijn broer Joshua daarentegen die in Nederland is opgegroeid is huisarts maar voelt zich nog steeds nergens thuis en is chronisch onzeker. Dit is een verhaal waar veel mensen, waar ze ook vandaan komen en hoe vaak ze ook verhuisd zijn, zich in kunnen herkennen. Dit maakt het gemakkelijk meeleven met de hoofdpersonen. Ook geeft het een goed beeld van waar een mens toe in staat kan zijn als hij daartoe gedwongen wordt door zijn situatie. Hierdoor ga je als lezer ook nadenken over hoe je zelf zou reageren in deze situatie en waardeer je ook weer meer wat je wel hebt.

Waterjager is zowel vanuit het gezichtspunt van Jean Christophe als Joshua geschreven. Hierdoor heb je een goed beeld van beide personages op hun verhaal. Wat mooi en tegelijk triest is dat ze elkaar allebei gemist hebben maar nauwelijks contact hebben gehad in de tussentijd. De schrijfstijl van Chris Polanen is erg prettig en leest gemakkelijk weg. Het verhaal is goed te volgen maar de verklarende woordenlijst aan het einde is erg prettig. De meeste uitdrukkingen zijn wel te plaatsen maar tyuri, wat afkeurend sissend geluid betekend, moest toch echt even opgezocht worden. Toch zijn deze Surinaamse termen onmisbaar in het verhaal van Waterjager.

Op de een of andere manier doet de tekst op de achterflap van Waterjager denken aan een soort science fiction of fantasy verhaal. Aangezien dit niet mijn favoriete genres zijn begon ik met wat tegenzin aan het boek. Gelukkig voor mij blijkt niets minder waar en blijkt Waterjager ook nog eens een verrassend goed boek te zijn. Polanen werkt als dierenarts in Amsterdam en is begonnen met schrijven om, hoe passend, om te kunnen gaan met zijn heimwee naar Suriname. Hopelijk is met Waterjager deze heimwee of in ieder geval zijn inspiratie niet verdwenen en kunnen we nog veel boeken van deze schrijver verwachten.

Waterjager

Chris Polanen

1 mei 2017

ISBN 9789048837137
    Uitgever Lebowski
    288 pagina's

Lebowski

1  2  3  4  5

Paramaribo, ergens in de nabije toekomst. Na een dijkdoorbraak is de stad onder water komen te staan. De bewoners zijn weggetrokken: alleen de goudzoekers, prostituees en criminelen zijn gebleven. De stad wordt geregeerd door eigen wetten, met in het middelpunt Jean Christoph, die met harde hand de orde probeert te handhaven. Dan verschijnt zijn broer Joshua in de stad. Twintig jaar eerder vertrok hij met zijn moeder naar Nederland, op de vlucht voor het water. Hij heeft nooit kunnen aarden in het koude land en probeert na de dood van zijn moeder een nieuw thuis te vinden. Joshua wordt ondergedompeld in een chaotische samenleving waarin het recht van de sterkste geldt. Hij maakt kennis met flamboyante figuren als de adembenemende Aparecida, de flegmatieke schipper Ralph en de gewelddadige tweelingbroers Roy en Ray. Ambrose, een overleden jongen die in hun dromen verschijnt, doet verontrustende voorspellingen die telkens uit lijken te komen. Als de situatie in de stad steeds grimmiger wordt, verandert Joshua's concrete zoektocht naar een thuis in een spirituele zoektocht naar de zin van het leven.