Recensie: De verborgen dromen van Dalí RECENSIE

Storm gaat met zijn ouders op vakantie naar Spanje en Jimi en Lara gaan mee. Opa komt samen met Storms vriendinnetje Juul ook. Wanneer hun vakantiehuisje een dubbele boeking heeft, komen ze terecht in de villa van een kunstverzamelaar. Terwijl de moeder van Storm zich zorgen maakt over de uitvoervergunning van een schilderij dat naar een museum in Nederland moet, zit Storm veel op z'n telefoon. Er is namelijk een foto gepost waarop het lijkt alsof hij een meisje zoent. De Blockbusters bedenken een plan om Storm te helpen en ondertussen ontrafelen ze enkele vreemde gebeurtenissen in het vissersdorp waar ze verblijven.

De verborgen dromen van Dalí is het derde deel uit de Blockbusters-serie van Manon Berns. Eerder verschenen al Het Picasso Mysterie en Het geheim van Monet. Telkens spelen dezelfde kinderen de hoofdrol. Storm, Jimi, Juul en Lara vormen samen een geheim genootschap dat raadsels oplost die verband houden met het werk van Storms moeder als kunstrestaurateur.

Storm is een 11-jarige jongen met zin voor avontuur. Hij heeft een oogje op Juul en kan zijn beste vrienden niet missen. Door zijn nieuwgierige aard raakt hij betrokken bij het oplossen van het mysterie rond de vissers in het Catalaanse Port Lligat. Hoewel de jongens de boventoon proberen te voeren in het verhaal, laten ook de meisjes zich niet onbetuigd. Lara en Juul zijn ondernemende nevenpersonages die de zoektocht mee op touw zetten. Voor de volwassene die met een half oog meeleest zijn de avonturen van Storm en co misschien niet zo geloofwaardig, maar voor kinderen (10+) is het best een spannend verhaal waarin ze zich kunnen inleven.

Auteur Manon Berns studeerde zelf Kunst en Kunstbeleid. Ze verweeft niet alleen het werk van Salvator Dalí doorheen het boek, maar geeft ook een aantal gebeurtenissen een surrealistisch tintje. Het begint al met het feest in het eerste hoofdstuk. Dat heeft een surrealistisch thema en er duikt een personage op dat her en der in het boek vreemd genoeg opnieuw opdaagt. Dat is misschien even wennen, maar al lezend steken de lezers heel wat van kunst op. Ze leren iets over het leven en de schilderijen van de Spaanse kunstenaar, toch primeert het avontuur. Achteraan in het boek is het schilderij opgenomen waar het allemaal om lijkt te draaien en licht de auteur toe wat er waar is en wat ze verzonnen heeft. Er is ook een korte toelichting over Dalí en het surrealisme toegevoegd voor de lezers die meer willen weten.

De plot van het verhaal is niet eenduidig. Er is het probleem van Storm in verband met de foto, er is het surrealisme én er is het vissersdorpje. Het één aan het ander koppelen is niet zo eenvoudig en hoewel Manon Berns zich goed uit de slag weet te trekken en voor evenwicht probeert te zorgen, had ze er misschien beter voor gekozen om één van de thema's nog duidelijker te profileren en meer aandacht te geven. Het leest wel lekker, toch lijkt het verhaal soms alle kanten op te spatten.

In vrij eenvoudige taal brengt Berns kunst dichterbij de lezer. Met 230 bladzijden is het best een stevig jeugdboek, maar de korte hoofdstukken zorgen ervoor dat het behapbaar blijft en aangenaam leest. Het wat grotere lettertype en de ruime regelafstand dragen daar ook toe bij.

De verborgen dromen van Dalí is een leuk boek dat jonge tieners zeker weet te bekoren doordat het inspeelt op hun leefwereld en er tegelijk de nodige portie spanning aan toevoegt. Dat ze er ondertussen ook nog iets van opsteken is een mooie bonus.

Blockbusters - de verborgen dromen van Dali

1  2  3  4  5

De Blockbusters gaan op vakantie naar Spanje. Jimi, Juul en Lara zijn met Storm en zijn ouders mee om de vergunning voor een schilderij van Dalí te regelen. Storm zit vooral veel op zijn telefoon. Hij is boos en verdrietig vanwege een foto waarop het lijkt alsof hij met een meisje zoent. Maar dat is niet waar! Hij heeft verkering met Juul en zij is de enige die hij wel zou willen zoenen
    (maar hoe pakt hij dat aan?). De Blockbusters bedenken in Spanje een plan om het cyberpesten te stoppen. Ze gaan zelf misleidende foto's maken, telkens gebaseerd op een werk van Dalí. Ondertussen gebeuren er vreemde dingen in het Spaanse vissersdorp. Wat hebben die met elkaar en met het schilderij van Dalí te maken?

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox