Recensie: 18 graden onder nul RECENSIE

Een ingevroren lijk voor het team van de Zweedse Fabian Risk, een doodgeslagen dakloze voor de Deense Dunja Hougaard. Twee misdaden die om antwoorden vragen.

Deze thriller hoort thuis in het rijtje van Scandinavische publicaties die bijna per definitie duister en dreigend moeten zijn. Dat is met 18 graden onder nul niet anders. Het is het derde deel in een serie met Fabian Risk als spilfiguur. Hierdoor zitten er in dit boek verwijzingen naar eerdere gebeurtenissen. Het is niet nodig om alles in de juiste volgorde te lezen, maar het helpt om een beter idee over de achtergrond van de personages te krijgen.

Het verhaal van 18 graden onder nul zelf begint met een ongewone dood en een rechercheur die duidelijk de pedalen kwijt is. Veel tijd om iemand te leren kennen, krijg je als lezer niet, want in het eerste deel van het boek wordt het ene personage na het andere opgevoerd. Dit gebeurt in een hoog tempo en bovendien over twee landen heen zodat het niet altijd even duidelijk is in welk team je als lezer zit of wat de onderlinge connectie tussen beiden is. Een gevoel dat verdwijnt naarmate je verder leest, maar je in het begin even verward kan achterlaten. Vooral omdat er pas meer naar het midden toe wordt geconcentreerd op het eigenlijke hoofdpersonage van de serie, namelijk Fabian.

Het thrillerelement is zonder twijfel aanwezig. Dankzij de intrigerende opzet van de moorden wordt de nieuwsgierigheid geprikkeld alleen laat de verdere uitwerking te wensen over. Dit omwille van de ongeloofwaardige verklaring over de identiteit van de moordenaar. Ook de reactie van Fabian en de manier waarop hij persoonlijk in contact komt met de moordenaar voelen aan als een gemakkelijkheidsoplossing.

Tevens hanteert Stefan Ahnhem een zeer grafische schrijfstijl die niet altijd even prettig leest net omwille van de vele gruwelijke details. Ook de beschreven maatschappij en omgang van de mensen laat je met de hoop achter dat dit niet echt is hoe Denen en Zweden zijn.

18 graden onder nul is een duistere thriller met heel grafisch beschreven misdaden. Dankzij de vele perspectieven zit er een goede vaart in het boek. Helaas kan het verhaal de verwachtingen niet helemaal inlossen omwille van de ongeloofwaardige ontknopingen. Daarom krijgt deze thriller drie hartjes.

18 graden onder nul

1  2  3  4  5

Een auto belandt na een wilde achtervolging in de haven van Helsingborg. Bij sectie op de bestuurder, een succesvolle IT-ondernemer in telefoongames, blijkt dat hij ingevroren is geweest. Als de zaak op het bordje van rechercheur Fabian Risk terechtkomt, voelt hij de adrenaline weer stromen. Zijn Deense collega Dunja Hougaard is bezig met een gruwelijke mishandeling van een dakloze en haar spoor leidt naar de Zweedse havenstad Helsingborg. Zowel Fabian als Dunja moet vertrouwen op het eigen
    oordeel, anders ligt er spoedig een nieuw slachtoffer in de vriezer.