Recensie: Het geluk van Lou RECENSIE

Na de dood van Lou dreigt haar gezin uiteen te vallen. Daarom laat ze haar man Jo met haar testament de opdracht na om hun gezin bij elkaar te houden. Om ervoor te zorgen dat hij deze opdracht vervuld stelt ze hem de beloning van haar laatste brief in het vooruitzicht. Met frisse tegenzin en lichte paniek begint Jo aan deze opdracht.

Het geluk van Lou speelt zich grotendeels af op het eilandje Île de Groix in Bretagne. Lorraine Fouchet weet deze omgeving zo mooi en betoverend te beschrijven dat je niets liever wilt dan je volgende vakantie naar dit eiland boeken. Ze beschrijft de wilde natuur in alle seizoenen en het leven op het eiland. Het is dan ook niet vreemd dat elk personage uit dit verhaal op zijn of haar eigen manier verliefd wordt op het eiland.

Het verhaal wordt vanuit verschillende personages verteld. Merendeels door Jo, Lou's man, Pomme, hun kleindochter en Lou zelf vanuit het hiernamaals. Indien passend bij het verhaal is er af en toe een gastspreker. Bijvoorbeeld hun zoon en dochter, Cyrian en Sarah, of een juist een willekeurige passant in het verhaal. Dit maakt het verhaal extra levendig en geeft de lezer de kans het verhaal van meerdere kanten te bekijken. Ook leer je als lezer de verschillende personages kennen en kun je je beter inleven in het verhaal.

De schrijfstijl van Lorraine Fouchet leest gemakkelijk weg en weet emoties goed over te brengen. Ze weet een goede mix van spanning, humor en verdriet in het verhaal te combineren. Zoals de vele grapjes over de belabberde kookkunsten van Lou. Maar zeker ook het verdriet om haar verlies wat soms zo schrijnend duidelijk wordt, vooral voor haar man Jo. Leuk extraatje zijn de recepten van een aantal belangrijke gerechten uit het verhaal en een lijst van liedjes die een belangrijke rol hebben gespeeld in het verhaal.

Alles bij elkaar is Het geluk van Lou een fijne ontroerende familieroman over leven na een groot verlies. Precies zoals de ondertitel je belooft. Het laat je even wegdromen van je dagelijkse beslommeringen en is vermakelijk zonder dat het al te veel inspanning vraagt. Het geluk van Lou is al een bestseller in Frankrijk, Duitsland en Spanje en wat mij betreft zal Nederland binnenkort aan dit lijstje toegevoegd worden.

Het geluk van Lou

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Het geluk van Lou is een boek vol champagne, liefdesaffaires, muziek en Bretonse gerechten! Lou was een geliefde bewoonster van het kleine eiland Île de Groix, Bretagne. Lou met haar obsessies, (‘Champagne, alsjeblieft, maar alleen Mercier!’) en haar eigenaardigheden. Ze kookte belabberd, maar met veel liefde, was hartelijk en altijd vrolijk. Maar nu is Lou dood en dreigt haar gezin uiteen te vallen. In haar testament vraagt ze haar man Jo haar laatste wens te vervullen: hij moet de relatie met hun volwassen kinderen Cyrian en Sarah herstellen. Pas wanneer hij daarin geslaagd is mag hij Lou’s laatste brief lezen, die ze uiteraard heeft verzegeld in een champagnefles. Een fles die het leven van de hele familie verandert.