Recensie: Gebroken vleugels RECENSIE

Sofie is een groot danstalent en vastbesloten om het te gaan maken in de danswereld. Niet alleen omdat ze er zo van geniet, maar ook om te ontsnappen aan het criminele circuit waarin haar familie zich bevindt. Met een vader in de gevangenis en een alcoholistische moeder heeft ze alleen haar jongere broer en samen met hem wil ze een ander leven gaan leiden. Wanneer haar broer plots overlijdt is Sofie’s hart gebroken. Dan ontmoet ze Bjorn. Kan hij haar geven waar ze zo naar verlangt. Kan hij haar hart weer heel maken en is Bjorn eigenlijk wel veilig bij haar?

Gebroken Vleugels laat de lezer kennismaken met Sofie, een stoere jonge dame. Sofie heeft het niet gemakkelijk. Haar vader is leider van een groot drugskartel en zit hiervoor in de gevangenis en haar moeder is door een gebeurtenis in het verleden – die langzaamaan duidelijk wordt in het verhaal – aan de drank geraakt en ziet Sofie en haar broer liever gaan dan komen. Die broer, Guy, is naast het dansen dan ook het enige lichtpuntje in het leven van Sofie. Waar zij haar problemen en situatie echter probeert te vergeten door middel van dans, grijpt Guy naar een andere manier van ontsnappen aan de realiteit: drugs. Het boek opent sterk door de gebeurtenissen rondom Guy. De emoties komen sterk naar boven en het wordt de lezer snel duidelijk in wat voor moeilijke situatie Sofie zich bevindt. De scenes waarin ze danst en zichzelf daar volledig in verliest zijn herkenbaar omschreven. De harde wereld van het drugskartel geeft een spanning aan het verhaal die constant voelbaar is. Wanneer Sofie Bjorn ontmoet geeft dat een romantisch tintje aan het verhaal waardoor het eigenlijk alles bevat wat je zoekt.

Eerdere romans van Sandra Berg misten net dat beetje extra wat Gebroken Vleugels wel lijkt te hebben. Het verhaal leest vlot weg, de personages zijn uitgesproken en nodigen uit tot doorlezen. Je wilt weten hoe het verder met ze gaat en kunt bij iedereen indenken waarom hij of zij zich op een bepaalde manier gedraagt. Het boek is geschreven vanuit verschillende karakters en dit geeft een mooi kijkje in hun verschillende belevingswerelden.

Wel is het een beetje onduidelijk welke doelgroep Sandra Berg met dit boek precies probeert aan te spreken. Het is zowel een roman als een spannend verhaal. Vooral in het tweede deel van de boek loopt de spanning op, maar het boek heeft ook soms het dromerige van een roman. Jeugd zou aangesproken kunnen worden door het streetdance element van Sofie, wat lijkt op So You Think You Can Dance. Echter de muziek waaraan veelvuldig gerefereerd wordt – namelijk die van 2Pac – is weer van een ander tijdperk. Hierdoor wordt niet duidelijk wanneer het verhaal zich eigenlijk afspeelt. Ook de cover zou meer een wat oudere doelgroep aanspreken en past niet echt bij het – toch vrij trendy verhaal – van stoere Sofie.

Al met al is Gebroken Vleugels een prima boek – met een prachtig, hoopvol einde, waarmee de schrijfster laat zien dat ze, hoewel nog een beetje zoekende, helemaal op de goede weg zit!

Gebroken vleugels

Sandra Berg

2 mei 2017

ISBN 9789401909990
    Uitgever ZK
    240 pagina's

ZK

1  2  3  4  5

De talentvolle Sofie wil het maken als danseres. Een van de drijfveren achter die droom is dat ze haarzelf en haar jongere broer wil losmaken uit het criminele milieu waarin ze nu leven. Dan overlijdt totaal onverwacht haar broer en ziet Sofie geen reden meer om verder te gaan met streetdance. Het enige lichtpuntje in haar leven is Björn, op wie ze smoorverliefd wordt en bij wie ze zich veilig voelt. Maar is hij ook veilig bij haar?