Recensie: Driving miss Norma RECENSIE

Op een dag wordt bij de negentig jarige Norma kanker geconstateerd. Ze besluit de ziekte niet te bestrijden, maar te genieten van het leven. Haar zoon reist met zijn vrouw al een tijd lang rond met een camper en ze besluit met hun mee te gaan. Natuurlijk moet haar geliefde poedel Ringo ook mee. Zo beginnen ze een fantastische roadtrip door Amerika, waarin Norma het beste uit het leven haalt. Haar zoon en schoondochter besloten dit avontuur op te schrijven, om zo dit bijzondere verhaal met de wereld te delen.

Driving Miss Norma is een prachtig en inspirerend boek over een bijzondere vrouw. Norma laat de wereld zien dat ziekte of ouderdom je niet moet stoppen je dromen waar te maken. Ze is een echte inspiratiebron voor iedereen op de wereld die denkt dat het al te laat is. Norma is het bewijs dat niets je moet laten stoppen. Dit bijzondere verhaal geeft je een lach op je gezicht. Het steeds dichterbij komende einde wordt niet dramatisch naar voren gebracht, omdat Norma er klaar voor was. Het is fascinerend dat ze dit verhaal met de wereld delen.

De hoofdstukken bestaan uit de verschillende plekken waar ze geweest zijn en hun gebeurtenissen op die plek. Afwisselt per hoofdstuk wordt dit door Ramie of Tim verteld. Het is heel leuk om het steeds uit het perspectief van een van de twee te lezen. Je merkt dat ze heel anders tegen dingen aankijken; zo reist Tim een stuk zorgelozer dan Ramie, maar is de beschrijving van de band met zijn moeder heel speciaal. In elk hoofdstuk zitten ook kleine stukjes uit het boekje dat Norma bijhield. Deze zijn ontzettend leuk om te lezen en geven een beeld over hoe geweldig zij de reis vond. In het midden staat een serie van prachtige foto's van miss Norma die van haar reis geniet en haar grote lach is niet te weerstaan.

Al zijn beide schrijvers er niet voor opgeleid toch hebben ze het voor elkaar gekregen om het verhaal heel beeldend over te laten komen. Het is niet gewoon een omschrijving van wat er is gebeurd, maar de emoties, gedachten en gesprekken komen ook naar voren. Het boek is optimistisch en op veel momenten grappig, als je bedenkt dat een negentig jarige vrouw gaat zip-linen, dan ontstaat er vanzelf een lach op je gezicht. Na het lezen van Norma's verhaal, ga je nadenken over je eigen verhaal en alle dingen die je in je leven nog wilt doen.

Dit waargebeurde verhaal over alles uit je leven halen is inspirerend. De drie reizigers hebben er samen voor gezorgd dat het een prachtig en optimistisch boek is geworden dat je wel moet lezen. Driving Miss Norma laat je zien hoe geweldig iemand met ziekte en ouderdom om kan gaan en gelukkig mogen wij ervan meegenieten.

Driving Miss Norma

1  2  3  4  5

Als bij Miss Norma op haar 90e kanker wordt vastgesteld - kort na de dood van haar man, met wie ze 67 jaar samen was - besluit ze zich niet te laten opereren, bestralen of een chemo te ondergaan.

'Ik ben 90, ik ga op pad!' En zo begint ze aan een reis door Amerika in een camper, met haar zoon Tim, zijn vrouw Ramie en hun poedel Ringo...

Al staat ze oog in oog met de dood zegt deze kleine, stille vrouw luidkeels 'ja' tegen het leven, en ze rolt van het ene avontuur in het andere: ze eet voor het eerst van haar leven oesters, hangt aan een zip-line, maakt een
    ballonvaart en gebruikt (medicinale) cannabis. Miss Norma verandert van een verdrietige, kalme en zieke dame in een blije, spontane en sterke vrouw, die bovendien praat over onderwerpen die eerst taboe waren!

Norma, Tim en Ramie leren elkaar ontzettend goed kennen en onderweg ontmoeten ze zo veel vriendelijke mensen dat begrippen als 'thuis', 'familie' en 'vriendschap' voor hen een heel andere lading krijgen.