Recensie: Psychologisch handboek voor de niet zo perfecte vrouw RECENSIE

Het psychologisch handboek voor de niet zo perfecte vrouw opent met een sterk voorwoord. Een voorwoord waarin wordt stilgestaan bij het feit dat we in een wereld leven waarin door velen wordt gedacht dat alles in het leven maakbaar is. En dat het daarmee dus jouw schuld is als je onverhoopt iets naars overkomt, of dat nare nou psychisch of lichamelijk is. Maar het leven is niet maakbaar: gebeurtenissen zijn soms helemaal niet te beïnvloeden. Hoe je ermee omgaat is dat echter wel! En daar willen de schrijfsters van dit boek vrouwen bij steunen en helpen. Omarm je imperfecties, is de boodschap.

Doordat in de titel staat dat dit boek is bedoeld voor de niet zo perfecte vrouw, verwacht je een boek met humor, zelfspot, een knipoog en een luchtige toon. Dat is echter niet het geval: dit boek is een serieuze zaak. Daar is niets mis mee, als dat tenminste is wat je zoekt en nodig hebt. Schrijfsters Lisette Wevers en Francisca Kramer zijn ingegaan op een aantal soms best pittige thema's. Denk aan relaties, ontrouw, scheiden, omgaan met verlies, omgaan met een burn-out, depressie, schaamte en schuld. Onderwerpen als vriendschap en werk, toch ook best heel belangrijk, komen pas helemaal aan het einde van het boek aan de orde en lijken daarmee vreemd genoeg een soort ondergeschoven kindjes te zijn. Voor alle onderwerpen geldt dat geprobeerd wordt de diepte in te duiken, maar dat het helaas bij de meeste hoofdstukken toch een beetje aan de oppervlakte blijft.

Het psychologisch handboek voor de niet zo perfecte vrouw is een afwisselend boek. Persoonlijke anekdotes aan het begin van elk hoofdstuk worden op een handige manier gecombineerd met theorie. Bijvoorbeeld de piramide van Maslow, de fases van rouwverwerking en diverse hechtingsstijlen komen aan de orde. Er komen regelmatig quotes van bekende en minder bekende psychologen en psychiaters voor in het boek. De nadruk ligt dus al met al meer op de theoretische achtergronden. De teksten zijn over het algemeen verre van hiep hiep hoera: het glas van de dames leek bij het schrijven van dit boek meestal halfleeg of zelfs helemaal leeg te zijn. Als je iemand bent die graag probeert het positieve van situaties in te zien, wordt dat je in dit boek flink lastig gemaakt. Helaas is er af en toe sprake van een belerende toon, wat gaat irriteren tijdens het lezen. Ook zijn sommige teksten wat te kort door de bocht, wat misschien kwetsend kan zijn voor mensen die op dit moment in zo'n situatie zitten. Over iemand die haar depressie bezweert door een bezoek aan de kapper en zingen onder de douche bijvoorbeeld... Ik ben bang dat vele mensen met een depressie bij het lezen daarvan geërgerd denken: was het maar zo simpel!

Naast de theorie en historie heeft dit boek ook pragmatische kanten. Zo zijn er bij elk thema praktische opdrachten waarmee je meer inzicht krijgt in jouw leven en eventuele oorzaken van problemen in dat leven. De schrijfsters maken gebruik van relatief eenvoudig taalgebruik, voor verre van eenvoudige situaties. Verder wordt er veel gewerkt met opsommingen en kadertjes voor bijvoorbeeld tips, hetgeen het boek lekker overzichtelijk houdt. Al met al is dit een serieuzer en theoretischer boek dan de titel doet vermoeden. Het is echt gericht op vrouwen die niet lekker in hun vel zitten en zich erin willen verdiepen hoe dat komt en eraan willen werken.

Psychologisch handboek voor de niet zo perfecte vrouw

1  2  3  4  5

Het leven is verrukkelijk. Nou ja, dat kán het zijn, maar soms sta je voor uitdagingen, hindernissen en moeilijkheden waarbij je denkt: wat nu?! Relatieperikelen, stress, somberheid, verlies, werkellende
    - er is geen vrouw die dit niet in haar leven tegenkomt. En ook eigenschappen als perfectionisme en onzekerheid kunnen in de weg zitten. Dan scheelt het als je onderliggende processen begrijpt en er al lezend achter komt dat je niet de enige bent. Dit wetenschappelijk gestaafde handboek is realistisch en geeft inzicht, richting en houvast.